spring 2025
SSO-3040 Forskningsmetoder og vitenskapsteoretiske perspektiver - 15 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studiet master i barnevernsarbeid og master i sosialt arbeid. Emnet kan ikke tas som et enkeltemne

Course content

Emnet gir grunnlag for at studenten kan planlegge og gjennomføre en vitenskapelig undersøkelse i forbindelse med egen masteroppgave, og at studenten kan kritisk vurdere forskning og kunnskapsproduksjon, samt praksis.

Emnet gir en fordypning i samfunns- og vitenskapsteoretiske perspektiver som har blitt introdusert tidligere i studiet. Emnet gir også en innføring i forskningsetiske standarder


Objective of the course

Ved bestått emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike kunnskapsparadigmer og forklaringsmodeller, og betydningen disse har for valg av metodologisk tilnærming
  • har avansert kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder
  • har avansert kunnskap om forsknings- og prosjektdesign, samt etikk innenfor barnevern som fagområde
  • forstår hvordan ulike vitenskapsteoretiske posisjoner får betydning for kunnskapsforståelse, kunnskapsanvendelse og kunnskapsutvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere vitenskapelig kvalitet av egen og andres forskning med tanke på det underliggende metodiske og vitenskapsteoretiske perspektivet
  • evaluere validitet og reliabilitet, samt forskningsetiske aspekt i forskning på sårbare grupper.
  • utvikle et adekvat forskningsdesign for å svare på spesifikke forskningsspørsmål
  • samle inn egne data og analysere disse på metodisk adekvate måter.
  • formidle forskningsbasert kunnskap til fagfelleskapet og allmennheten

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forankre valg av forskningsmetode i vitenskapsteoretiske posisjoner
  • anvende relevante begreper i diskusjoner om forskningsmetodikk
  • selvstendig planlegge og gjennomføre forsknings-, utviklings- og innovasjonsprosjekt
  • ta faglig begrunnet stilling til barnevernfaglige problemstillinger i fagfelleskapet og i allmenheten.

Language of instruction and examination

Norsk er som utgangspunkt hovedspråk i undervisning, men det kan også bli undervist på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Teaching methods

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike studentaktive læringsformer individuelt og i grupper
  • seminarer

Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 26.05.2025–28.05.2025 30 Minutter Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Arbeidskrav 1 Approved – not approved
Obligatorisk tilstedeværelse Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Ett skriftlig arbeidskrav.
  • Det kreves tilstedeværelse på minimum 70 % av all undervisning i emnet

More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic