spring
2025
STV-3901 Masteroppgave i organisasjon og ledelse - 50 stp
Type of course
Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav:
For å kunne ta dette emnet kreves at man har avlagt bachelorgrad hvor følgende fordypning inngår:
- 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, økonomi- og administrasjonsfag eller statsvitenskap. Studenter med annen relevant grad kan vurderes for opptak
- minst 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag
- minst 30 studiepoeng på 2000-nivå (påbyggingsnivå)
(jfr. opptakskrav for mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse).
For å kunne framstille seg til eksamen i STV-3901 må studenten ha avlagt eksamen i alle obligatoriske, og valgfrie emner tilsvarende 20 studiepoeng, på mastergradsprogrammet i organisasjon og ledelse. Det er mulig å søke innpassing av valgemner fra andre utdanningsinstitusjoner.
Course content
Masteroppgaven er en viktig del av programmet. Hensikten med den er særlig å utvikle evnen til selvstendig analyse av organisasjoner. Oppgaven kan enten være en drøfting av en problemstilling på grunnlag av studier av relevant litteratur, eller en analyse av et tema med utgangspunkt i innsamlede data. Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten skaffe seg inngående kunnskap om et avgrenset tema innenfor organisasjon og ledelse. Hoveddelen av arbeidet med oppgaven skal gjøres i 3. og 4. semester.Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- hvordan man utformer en forskbar problemstilling og velger relevante teoretiske begreper og modeller for å belyse denne
- egnede metoder, og kan foreta en reflektert diskusjon knyttet til valg og relevans for eget forskningsprosjekt
- hvordan man samler inn og behandler eget datamaterialet i tråd med gjeldende forskningsetiske og kvalitetsmessige standarder
- hvordan man analyserer og presenterer studiens problemstilling
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle en forskningsdesign og gjennomføre teoretiske og/eller empiriske analyser basert på eget eller foreliggende materiale
- foreta selvstendige refleksjoner knyttet til de valg og avveininger fasene i forskningsprosessen stiller en ovenfor
Kompetanse
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre mindre forskningsoppgaver innen et avgrenset tidsrom
- forholde seg kritisk og reflektert til faglitteraturen på et forskningsfelt
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning.
Teaching methods
Undervisningen består av kollektiv og individuell veiledning. Den kollektive veiledningen foregår gjennom 6 seminarer fordelt på to semestre, der studenten må presentere utkast til tekster og delta i fellesdiskusjoner. Den individuelle veiledningen foregår gjennom tildelt veileder.
Emnet er fleksibelt, blant annet ved at studentene får tilgang til digitale ressurser, som innleste forelesninger, oppgaver og andre undervisningsressurser
Information to incoming exchange students
This course is open for inbound exchange students.
Do you have questions about this module? Please check the following website to contact the course coordinator for exchange students at the faculty: INBOUND STUDENT MOBILITY: COURSE COORDINATORS AT THE FACULTIES | UiT
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 40 Minutter | A–E, fail F | |
Oppgave | 15.05.2025 14:00 (Hand in) | 0/1 | A–E, fail F | |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||||
Deltakelse på minimum 4 av 6 seminarer | Approved – not approved | |||
Presentasjon av egne tekstutkast | Approved – not approved |