autumn 2024
SYD-1191 Prosjektpraksis barn og unge - 3 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved B-SYKEPLD Bachelor i sykepleie (deltid, samlingsbasert) ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SYP-1191 Prosjektpraksis barn og unge 3 stp

Course content

Normalutvikling hos barn og unge inkludert rettigheter og behov. Helsefremmende og forebyggende praksis.

Sikkerhetsopplæring: Gjennomgang av sikkerhetsprosedyrer i praksisfeltet. Taushetsplikt, politiattest, egenerklæring om tuberkulose og MRSA skal være levert ved oppstart til studiet. Manglende dokumentasjon fra kandidaten vil føre til at vedkommende ikke får delta i praksisstudier.


Objective of the course

Kunnskaper:

Kandidaten

  • har kunnskap om barn og unges normale, fysiske og psykiske utvikling og særegne behov
  • har kjennskap til utviklingshemming
  • har kunnskap om barns medvirkning og rettigheter
  • har kunnskap om barns normale samspill med familie og omgivelser
  • har kjennskap til hvordan man kan hjelpe barn og deres omsorgspersoner til å mestre reaksjoner som følge av sykdom
  • har kjennskap til helsesykepleiers og sykepleiers funksjon i helsestasjons- og skolehelsetjenestearbeid
  • har kunnskap om helsefremmende og sykdomsforebyggende strategier i folkehelsearbeid
  • har kjennskap til hva vold og omsorgssvikt innebærer og hvordan det avdekkes og forebygges
  • har kunnskap om normal fødsel og barselomsorg
  • har kunnskap om komplikasjoner i svangerskapet som raskt kan føre til livstruende tilstander for både mor og barn

Ferdigheter:

Kandidaten

  • anvender kunnskap om helsefremmende og forbyggende tiltak
  • beskriver risikofaktorer som kan føre til fysisk og psykisk uhelse hos barn og unge
  • reflekterer over hvordan morsmål og kultur innvirker i samspill med andre
  • innhenter fag- og forskningsartikler, politisk strategiske dokumenter knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid, og anvende kunnskapen i prosjekt og seminar
  • kommuniserer med barn og unge, samt deres omsorgspersoner

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • beskriver barns normale fysiske og psykiske utvikling og grunnleggende behov
  • har forståelse for betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid til barn og unge
  • har kunnskap om sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse både overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Teaching methods

I emnet vil det kunne bli anvendt selvstudium, praksisbesøk/observasjonspraksis, forelesning, gruppearbeid med eller uten veiledning, simulering, casebasert læring, e-læringsressurser eller seminar. All undervisning i emnet er obligatorisk.

Examination

Examination: Grade scale:
Praksisvurdering Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Framlegg Approved – not approved
Tilstedeværelse Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Minimum 90% tilstedeværelse
  • Muntlig framlegg av skriftlig arbeid utarbeidet i gruppe. Individuell vurdering basert på aktivitetslogg og aktivitet under framlegg. Arbeidskrav må være godkjent før praksisemnet kan vurderes til bestått.

Re-sit examination

Ikke bestått praksisemne medfører endret studieprogresjon og overflytting til neste kull. Antall forsøk i praksis reguleres av forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 31.
  • Earlier years and semesters for this topic