spring 2025
SYP-2690 Praksisstudier i sykepleiefaglig ledelse - 12 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved B-SYKEPL bachelor i sykepleie ved UiT Norges arktiske universitet, og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SYD-2690 Praksisstudier i sykepleiefaglig ledelse 12 stp
SYS-2690 Praktiske studier i sykepleiefag og ledelse 12 stp

Course content

-

Objective of the course

Kunnskaper:

Kandidaten:

  • har kunnskap om sykepleiernes faglige og administrative funksjon
  • har kunnskap om sykepleieres ansvar for undervisning og veiledning av pasienter, pårørende, medarbeidere og studenter
  • har kunnskap om metoder for brukermedvirkning på individ og systemnivå 
  • kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid 
  • har bred kunnskap om personsentrert omsorg
  • har bred kunnskap om etiske problemstillinger og sentrale begreper knyttet til pleie og behandling
  • har bred kunnskap om ulike kommunikasjonsmetoder- og verktøy 

Ferdigheter:

Kandidaten:

  • kan lede og administrere sykepleie til en gruppe pasienter og deres pårørende
  • kan utøve faglig ledelse og kvalitetssikring av sykepleietjenesten
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover og annet regelverk i sin tjenesteutøvelse
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med pasienter, pårørende, medarbeidere og studenter
  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
  • kan anvende sykepleiefaglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrprofesjonell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp
  • kan benytte metoder for å drive kontinuerlig kvalitetsutvikling 
  • kan finne og vurdere risikofaktorer av individuell, system og miljømessig karakter og iverksette tiltak
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske problemstillinger i sykepleieutøvelsen.
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan reflektere og kritisk vurdere bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens medbestemmelse/samvalg

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • identifiserer og begrunner etiske spørsmål knyttet til pleie og behandling og inkluderer dette i praktisk handling
  • utøver sykepleie i henhold til Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
  • har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene pasientene/brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse
  • kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere
  • kan forebygge og løse konflikter
  • har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser og variasjon i helsetjenesten
  • kan planlegge og gjennomføre målrettet samarbeid med andre tjenesteutøvere som sikrer trygg overføring av pasienter mellom de ulike enheter og nivåer i helsetjenesten
  • kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
  • har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet, samt kunnskap om bruk av tolk
  • kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid i samarbeid med pasienter og pårørende, og kan tilpasse tjenestene i tråd med tilbakemeldinger

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Teaching methods

Utøvelse av sykepleie til pasienter og pårørende under veiledning. Refleksjon med bakgrunn i praksiserfaringer og teori fra første og andre studieenhet. Selvstudium. Casebasert jobbing og refleksjon.

Schedule

Examination

Examination: Grade scale:
Praksisvurdering Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Tilstrekkelig tilstedeværelse Approved – not approved
Delta i veiledning av sykepleiestudenter i praksis dersom det er studenter fra underliggende kull ve Approved – not approved
Gruppeoppgave Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Minimum 90% tilstedeværelse.
  • Delta i veiledning av andre studenter, pasient, pårørende eller medarbeider ved gjeldende praksissted i løpet av perioden.
  • Gruppebasert framlegg i seminar. Hovedfokus er ledelse og organisering av tjenesten. Framlegget kan bygge på arbeidskrav/eksamen SYP 2620. I framlegget skal gruppen:
    • Reflektere over og diskutere ledelsesutfordringer sykepleiere står overfor i og utenfor institusjon.
    • Redegjøre for betydningen av å lede eget fag og fokus på sykepleiekvalitet og ansvar for sykepleietjenesten.
    • Anvende forsknings og erfaringsbaserte kunnskaper, metoder og tilnærmingsmåter i undervisning og veiledning av pasienter, pårørende, kollegaer og medstudenter.

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic