autumn 2024
SYP-3301 Barnesykepleierens funksjons-og ansvarsområde 1 - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning barnesykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SYP-3500 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 5 stp
SYP-3111 Barnesykepleie - fagspesifikk 1 5 stp
SYP-3111 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1 5 stp

Course content

Tematikk: Grunnleggende barnesykepleie

Formål med emnet og faglig innhold:

Emnet vektlegger barnesykepleie som fag og yrkesutøvelse med fokus på barnesykepleiens betydning innen nyfødtmedisin, klinisk pediatri, barnekreft, barn- og ungdoms psykiske helse, og ungdomsmedisin.

Barnesykepleier har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse, i tillegg til delegerte medisinske oppgaver og tverrfaglig samarbeid. For å kunne iverksette barnesykepleietiltak og delegerte medisinske oppgaver må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos premature, nyfødte, barn og unge, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til alvorlig syke barn. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og vurdere sykdomstegn hos barn, iverksette barnesykepleietiltak, samt delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.

Emnets tematikker følges opp i SYP-3391, kliniske praksisstudier 1 Barnesykepleie


Objective of the course

Kunnskap

  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, egenart og tradisjon.
  • Har kunnskap om barns utvikling i alle aldre, samt hvordan modenhet former barnets kontakt og samspill med søsken og øvrige familie.
  • Har kunnskap om barns og familiers opplevelser, reaksjoner og behov ved langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse.
  • Har kunnskap om foreldre-barn tilknytning og samspill.
  • Har kunnskap om barn og unges medbestemmelse, samvalg og inkludering i beslutningsprosesser.
  • Har kunnskap om kultursensitiv, familiesentrert omsorg.
  • Har bred kunnskap om fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdom og sykdomslære hos premature, nyfødte, barn og ungdom.
  • Har bred kunnskap om hvordan relevante barnemedisinske sykdomstilstander oppstår, utvikles og observeres.
  • Kan anvende kunnskap om nyfødt- og barnemedisinsk, barnekirurgisk, ungdomsmedisinske og intensivmedisinske behandling av barn, 0-18 år.
  • Kan anvende og vurdere faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge.
  • Kan drøfte kunnskaper om farmakologi, spesielt farmakokinetikk og farmakodynamikk i medikamentell behandlingen av barn, 0-18 år.
  • Kan analysere ernæringsstatus og anvende kunnskap om relevante ernæringstiltak hos barn og unge.
  • Har kunnskap om betydningen av søvn og søvnmangel hos syke og friske barn.
  • Har kunnskap om barn og unges uttrykk for smerte og ubehag, samt bruke systematiske og aldersadekvate vurderingsverktøy.
  • Har bred teoretisk kunnskap om avansert medisinsk teknisk utstyr som brukes i spesialisthelsetjenesten til barn.
  • Kan vurdere og kontrollere funksjon, bruk og vedlikehold av medisinsk teknisk utstyr.

som brukes i ulike tjenester for barn og unge.

  • Har kunnskap om ulike anestesiformer som brukes for barn og unge.

Ferdighet

  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiefaget historie, tradisjon og egenart, samt se problemstillinger i lys av barnets rett til familiesentrert omsorg.
  • Kan ivareta barnets rett til kultursensitiv omsorg.
  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjon og kommunisere med utgangspunkt i barnets sosioemosjonelle modenhet i alle barnesykepleiefaglige samhandlinger.
  • Kan anvende relevant kunnskap om kommunikasjon som fremmer samhandling og deltakelse med syke barn og deres familier.
  • Kan vurdere barns ernæringstilstand, psykiske helse og søvnvaner for å fremme best mulig helse.
  • Kan anvende teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn.
  • Kan analysere og vurdere patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn.
  • Kan anvende relevant medisinsk teknisk utstyr på en pasientsikker og kunnskapsbasert måte.

Generell kompetanse

  • Har kunnskap og kan anvende relevante metoder for å unngå tvang, bygge tillit og formidle trygghet hos barn, herunder unngå tvang ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling.
  • Har handlingsberedskap og handlingskompetanse i alle situasjoner i samsvar med gjeldende helselovgivning og profesjonsetikk.
  • Deltar aktivt i tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid, både i kliniske og utdanningsrelevante kontekster.
  • Kan arbeide kunnskapsbasert og fremme barnesykepleiefaglige problemstillinger som er relevante for barn og unge som behandles i spesialisthelsetjenesten.

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20


Teaching methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, skriftlige arbeider, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 1 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Skriftlig oppgave Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Skriftlig oppgave

More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen, varighet 1 time

Re-sit examination

Det gis mulighet til kontinuasjonseksamen i henhold til forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet, § 26
  • Earlier years and semesters for this topic