spring 2025
SYP-3302 Barnesykepleierens funksjons-og ansvarsområde 2 - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning barnesykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Obligatory prerequisites

SYP-3301 Barnesykepleierens funksjons-og ansvarsområde 1, SYP-3391 Kliniske praksisstudier 1 Barnesykepleie

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SYP-3113 Barnesykepleiens funksjons- og ansvarsområde 2 10 stp
SYP-3113 Barnesykepleie - Fagspesifikk 2 10 stp

Course content

Tematikk: Avansert barnesykepleie

Formål med emnet og faglig innhold:

Emnet formidler inngående kunnskap i barnesykepleiefagets helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende perspektiver.

Studenten skal oppnå kunnskap som fokuserer på barnesykepleiens funksjoner og ansvar for barn som fødes for tidlig, barn som har langvarige sykdomsforløp, medfødte misdannelser og til akutt/kritiske syke barn og unge, samt ivaretakelse av pasienters omsorgspersoner og søsken.

Kunnskapen skal danne grunnlag for presis utførelse av ulike medisinske forordninger og prosedyrer. Samtidig skal barnesykepleier ha oppmerksomhet rettet mot barns og omsorgspersoners generelle og spesielle behov, deres opplevelser og reaksjoner på sykdom, og høyteknologiske omgivelser.

Spesialisert kommunikasjon og krevende samspill med barn, foreldre og søsken er sentrale tematikker. Veiledning og undervisning av barn, foreldre, medstudenter og kollegaer er sentrale læringsmål. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner, i palliative forløp og hos barn med langvarige sykdomsforløp.


Objective of the course

Kunnskap

  • Kan drøfte barnesykepleierens funksjon og ansvar i helsefremmende, forebyggende, behandlende, undervisende, rehabiliterende og lindrende situasjoner.
  • Har inngående kunnskap om mestringsstrategier ved stress, kriser og andre følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barn (0-18 år), deres søsken og øvrige familie.
  • Har inngående forståelse for hvordan somatiske, sosiale og psykiske faktorer påvirker helse og mestring hos syke barn og unge.
  • Kan analysere og vurdere kvalitet i foreldre og barns tilknytningsrelasjoner og samspill.
  • Kan drøfte og anvende metoder for veiledning og undervisning av barn, foreldre, studenter og kollegaer.
  • Kan drøfte barn og foreldres juridiske rettigheter i kontakt med helsevesenet, herunder kunnskap om samiske barns urfolksrettigheter og barn som pårørende.
  • Kan analysere forhold ved akutt/kritiske tilstander hos barn og unge.
  • Kan analysere smittevern i lys av pasientgruppers avanserte behov.
  • Kan drøfte problemstillinger relatert til barn og ungdoms kjønnsidentitet og seksualitet.
  • Kan drøfte hvordan helhetlige og trygghetsfremmende pasientforløp kan organiseres gjennom samordnede og ressurseffektive tjenester på tvers av tjenestesteder og nivåer.
  • Kan drøfte faglig ledelse av barneseksjoner, herunder organisering, ressursbruk og prioriteringer.
  • Kan drøfte bruk av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi.
  • Kan diskutere dokumentasjon, kvalitetsutvikling og kvalitetssikring av barnesykepleie.
  • Kan vurdere relevant forskning og kvalitetsarbeid knyttet til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområde.

Ferdighet

  • Kan analysere og anvende relevante teorier og metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av tilknytning, samspill, involvering og samhandling med syke barn og deres familie med utgangspunkt i barnets tilstand, alder, utviklingstrinn og kulturelle bakgrunn.
  • Har inngående kunnskap om barn og familiers rett til respektfull omsorg, autonomi og medbestemmelse.
  • Kan analysere ulike former for stress, krise og mestringssvikt, og anvende avanserte kunnskaper for å ivareta syke barn og deres familier.
  • Kan drøfte relevante metoder og teorier for å avdekke svikt i barns grunnleggende behov.
  • Kan anvende pedagogiske-, lærings- og mestringsfremmende metoder i motivering, informering, veiledning og undervisning av syke barn og deres familier.
  • Kan anvende og dele kunnskap i samhandling med studenter og kollegaer.
  • Kan selvstendig planlegge, administrere og lede faglig forsvarlig utvikling av barnesykepleiefaget i tråd med kunnskapsbasert praksis, gjeldende lover, retningslinjer og rammebetingelser.
  • Kan anvende digital kompetanse, og delta i utvikling av teknologi på individ- og systemnivå.

Generell kompetanse

  • Kan formidle fagkunnskap, og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse og omsorgstjenester.
  • Har kompleks kunnskap om metoder for å unngå tvang, bygge tillit og formidle trygghet hos barn, herunder unngå tvang ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling.
  • Kan bidra i kunnskapsutviklende diskusjoner og fremme innovasjon i barnesykepleiefaget.
  • Kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig.

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20


Teaching methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, skriftlige arbeider, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.

Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 05.05.2025 09:00 (Hand out)
08.05.2025 13:00 (Hand in)
3 Dager A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Undervisningsopplegg og skriftlig hjemmeoppgave Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Undervisningsopplegg og skriftlig hjemmeoppgave med hverandrevurdering.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic