autumn
2025
SYP-3393 Kliniske praksisstudier 3 Barnesykepleie - 15 stp
Course content
Tematikk; Avansert klinisk barnesykepleie
Formål med emnet og faglig innhold:
Studenten skal sikres variert erfaring med komplekse kliniske problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødt, barn og ungdom i alderen 0-18 år. Ferdighetstrening og simulering kommer i tillegg til praksisstudier.
Praksisstudier gjennomføres i hovedsak ved seksjoner som tilbyr nyfødtintensiv behandling (0 - 6mnd.) og barnemedisinsk/kirurgisk behandling (6 mnd. - 18 år). Noe praksis vil omhandle barn i dagbehandling. Det kan søkes om hospitering på andre relevante praksissteder i denne praksisen.
Hovedfokus på barnesykepleiefaglig ledelse, både pasientnært og i ulike vaktteam. Studenten skal videreutvikle og praktisere utøvelse i henhold til kunnskapsbasert teori. Studenten skal videreutvikle sin kunnskap og forståelse relatert til barns psykiske helse og lidelser.
I studiet ønskes spesielt fokus på helsekompetanse, språk og kulturkompetanse som viktige aspekt hos familier med syke barn.
Studenten skal også videreutvikle kompetanse innen forebygging av utviklingsskader, rehabilitering, og habilitering.
Emnets tematikker bygger på gjennomgått undervisning i SYP-3501 og SYP-3503
Objective of the course
Kunnskap
- Kan analysere og vurdere barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling i lys av alder, modenhet og helsetilstand.
- Har avansert kunnskap om helsepedagogikk og kommunikasjonsteori som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg med målgruppen.
- Kan drøfte kunnskap om metoder innen veiledning og undervisning av barnet og familiens, studenter og kollegaer.
- Kan kritisk vurdere barnet og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse, også i et flerkulturelt perspektiv.
- Har avansert kunnskap om relevante metoder for å fremme tillit og trygghet hos barn i alle aldre, og som avverger tvang og fremmer mestring.
- Kan anvende og drøfte kultursensitiv, familiesentrert omsorg.
- Har avansert kunnskap om barns individuelle måte å uttrykke smerter, redsel, angst og mistrivsel.
- Har bred kunnskap om barns psykiske helse og lidelser, og kan drøfte relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge.
- Kan vurdere hvordan minoritetsbakgrunn, etnisitet og kultur påvirker samhandling i møter med syke barn og deres familier. Kan drøfte hvordan språk og kulturkompetanse kan påvirke kvalitet og pasientsikkerhet.
- Har avansert kunnskap om barnesykepleiens ivaretakelse av akutt/ kritisk syke barn, omsorgspersoner og søsken.
- Kan kritisk vurdere symptombilder og behandlingsforløp hos akutt eller kritisk syke barn.
- Kan drøfte medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn.
- Har avansert kunnskap om observasjon, identifisering, vurdering og behandling av syke barns generelle behov ved svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos premature og syke barn og unge, herunder avansert hjerte lungeredning til alle aldersgrupper.
- Kan kritisk vurdere konsekvenser som kan oppstå som følge av undersøkelser og behandling i et akutt/kritisk forløp hos barn og forebygging av disse.
- Kan kritisk vurdere barnesykepleiers rolle i forebygging, rehabilitering, og habilitering av utviklingsskader, komplikasjoner og ubehag ved sykdom og funksjonsnedsettelse.
- Har avansert kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr.
- Har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen.
- Har inngående kunnskap om helhetlige pasientforløp og faglig ledelse av barneseksjoner. Herunder organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft.
Ferdighet
- Mestrer kompleks kommunikasjon og samhandling med barn i alle aldre. Herunder tilrettelegge for samspill, involvere og samhandle med barn og familie med utgangspunkt i barnets behov, tilstand, alder og utviklingstrinn.
- Mestrer ivaretakelse av det friske i barnet, fremme barns mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening.
- Mestrer fleksibel samhandling med barnets omsorgspersoner, og bygger på deres ressurser og behov i barnesykepleien.
- Viser presisjon og selvstendighet i informasjon, veiledning og undervisning for barn og familier på en kultursensitiv måte.
- Mestrer relevante metoder i overvåkning, observasjon, prioritering, iverksettelse, evaluering og dokumentasjon av behandlingsforløp til akutt og /eller kritisk syke barn.
- Kan selvstendig organisere og gjennomføre respirasjons og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert avansert hjerte lunge redning til barn 0 -18 år.
- Mestrer å legge til rette for barnesykepleie i et komplekst høyteknologisk miljø for å redusere barn og foreldrenes stress, engstelse og ubehag.
- Mestrer tverrprofesjonell samhandling relatert til komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske hendelser og utviklingsskader.
- Kan beherske relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester.
- Har bred digital kompetanse, kan bistå i utvikling av egnet, pasientsikker teknologi på individ- og systemnivå.
- Kan utføre metoder innen habilitering og rehabilitering av barn 0-18 år, med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse.
- Kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve barnesykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser.
- Viser gode samarbeidsevner, søker veiledning ved behov, og evner å ta imot konstruktive tilbakemeldinger fra kollegaer.
- Har inngående kunnskap om tverrfaglig rollefordeling i ulike barneseksjoner og kan lede vaktteam.
- Kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet.
- Kan formidle hva forskningsbasert kunnskap er.
- Kan identifisere barnesykepleiefaglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid.
Generell kompetanse
- Kan bidra i et flerfaglige og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivning, samhandle med alle i teamet.
- Kan analysere og drøfte faglige og etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangpunkt i fag-, forskning-, erfarings- og pasientkunnskap.
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20
Teaching methods
1 Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.
1)Individuell målsetning med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.
2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.
3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy
4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.
5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.
6) Simulering og ferdighetstrening
7) e-læring