spring 2025
SYP-3402 Intensivsykepleierens funksjons-og ansvarsområde 2 - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, studieretning intensivsykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Obligatory prerequisites

SYP-3401 Intensivsykepleierens funksjons-og ansvarsområde 1, SYP-3491 Kliniske praksisstudier 1 Intensivsykepleie

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SYP-3123 Intensivsykepleie - Fagspesifikk 2 10 stp
SYP-3123 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2 10 stp

Course content

Tematikk; Avansert intensivsykepleie

Formål med emnet og faglig innhold:

I emnet vinkles fokuset fra det generelle til det spesielle i intensivsykepleie og studentene skal videreutvikle sin faglige vurderingsevne innenfor intensivsykepleiefagets kjerneområder. Dette er områder innen behandling, overvåkning og sykepleie til akutt og kritisk syke pasienter. Pasientene kan ha svikt i ett eller flere organsystemer og vil kunne ha behov for gjenopprettelse av vitale funksjoner etter anestesi, kirurgi, traumer eller akutt forverring av kronisk sykdom. Studentene skal i dette emnet kunne tilegne seg spesifikke og akutt / avanserte kunnskaper innen intensivsykepleie. Emnet vektlegger kunnskaper på et spesifikt og avansert nivå innenfor følgende tema:

  • Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • Kompliserte og sammensatte patologiske prosesser knyttet til pasientens sykdom / skade / kirurgi og dens betydning for sykepleien
  • Avansert intensivmedisin og behandling
  • Har inngående kunnskaper om palliasjon til akutt og kritisk syke pasienter
  • Opplevelser og reaksjoner og behov ved akutt og/ eller kritisk sykdom hos pasient og pårørende i et alders - og / eller språklig og flerkulturelt perspektiv
  • Rehabilitering av intensivpasienten med fokus på utfordringer etter intensivbehandling
  • Pasient- og familiesentrert sykepleie til akutt og / eller kritisk syke i alle aldre
  • Faglig etiske problemstillinger blant annet mot behandlingsbegrensninger og organdonasjon
  • Har avanserte kunnskaper om kartlegging, registrering, dokumentasjon og kvalitetssikring og pasientoverføring av den akutt og kritisk syke pasient
  • Har inngående kunnskaper om og kan utføre AHLR

Objective of the course

Kunnskap

  • har avansert kunnskap om organsvikt, og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander utarter seg som bakgrunn for helhetlig sykepleie til den komplekst syke intensivpasient og bruk av relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling til alle aldersgrupper
  • har avansert kunnskap om fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
  • har inngående kunnskap om forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i utøvelse av intensivsykepleie
  • har inngående kunnskap om intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
  • har avansert kunnskap om barn som pasienter og pårørende, med deres særegne behov og rettigheter
  • har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og / eller kritisk sykdom.
  • har inngående kunnskap om kommunikasjonsverktøy, helsepedagogiske prinsipper i undervisning og tverrprofesjonell samhandling og behandling av intensivpasienten og deres pårørende i pasientforløpet

Ferdighet

  • kan administrere og kontrollere relevant medisinsk utstyr og monitoreringsutstyr for organstøttende behandling og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
  • Kan selvstendig gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten og har ferdigheter i avansert hjerte-lungeredning
  • kan analysere faglige problemstillinger og bruke pedagogiske prinsipper og metoder til å innta en aktiv rolle i veiledning og undervisning til studenter og kollegaer for å utvikle profesjonen og dens plass i helsetjenesten
  • kan bruke relevante medisinske og pedagogiske metoder for å innhente, systematisere vurdere og anvende kunnskap i fagutvikling og forbedringsarbeid
  • kan bruke effektive mestringsstrategier og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebygge utbrenthet
  • kan bruke helsepedagogiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning
  • Kan selvstendig anvende kommunikasjon og informasjon tilpasset kritisk syke pasienter og pårørende i alle aldre

Generell kompetanse

  • Kan analysere faglige problemstillinger og kan bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
  • Kan selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandlingen av intensivpasienten
  • Kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20


Teaching methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, skriftlige arbeider, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.

Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 05.05.2025 09:00 (Hand out)
08.05.2025 13:00 (Hand in)
3 Dager A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Undervisningsopplegg og skriftlig hjemmeoppgave Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Undervisningsopplegg og skriftlig hjemmeoppgave med hverandrevurdering.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic