autumn 2025
SYP-3501 Spesialsykepleierens funksjons- og ansvarsområde - 5 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for M-SYKEPL master i sykepleie studieretningene anestesi- barne-, intensiv-, operasjons- og kreftsykepleie

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Obligatory prerequisites

SYP-3001-B Fagforståelse i sykepleie for spesialsykepleiere, SYP-3500 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap eller SYP-3202 Anestesisykepleierens funksjons-og ansvarsområde 2eller SYP-3302 Barnesykepleierens funksjons-og ansvarsområde 2eller SYP-3402 Intensivsykepleierens funksjons-og ansvarsområde 2eller SYP-3602 Operasjonssykepleierens funksjons-og ansvarsområde 2eller SYP-3702 Kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområde 2

Course content

Emnet gir deg kunnskap om hvordan faglige, etiske, politiske, økonomiske, juridiske og kulturelle føringer påvirker spesialsykepleierens ansvars- og funksjonsområde.

Helsepolitikk som påvirker utformingen av og hverdagen i helsetjenesten, i særdeleshet spesialsykepleie

Arbeidskultur, forstått som verdier, normer og grunnleggende forutsetninger, et produkt av til enhver tid gjeldende helsepolitikk, og som får konsekvenser for den spesialsykepleiefaglige virksomheten som utøves i hverdagen

Sykepleiefaglig ledelse med utgangspunkt i sykepleiefaglige verdier og respekten for unik faglig kompetanse, og som også må ses i sammenheng med medarbeiderskap

Arbeidsmiljø som følger av til enhver tid ført helsepolitikk, arbeidskultur og ledelsesideologi, og som påvirker samarbeid i bred forstand og pasientsikkerheten

Tverr- og sykepleiefaglig samarbeid som innebærer ansvar i fellesskap og individuelt

Pasientsikkerhet hvor utøvelse må være basert på juridisk, etisk og faglig ansvar

Kulturforståelse og -kompetanse som er tett knyttet til pasientsikkerhet

Temaene vil gå noe over i hverandre. Det er derfor ikke læringsutbytter under hvert punkt.


Objective of the course

Tema 1 Helsepolitikk

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om helsepolitiske føringer som påvirker primær- og spesialisthelsetjenesten
  • har inngående kunnskap om aktuelle retningslinjer, nasjonale føringer og lokale prosedyrer relatert til spesialsykepleie og behandling som utøves

Ferdighet

  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft, og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen.

Generell kompetanse

  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon i en organisatorisk og geografisk sammenheng

Tema 2 og 4 Arbeidskultur og arbeidsmiljø

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om spesialavdelingenes arbeidskultur og -miljø, noe som inkluderer belastninger, utfordringer, mestringsstrategier og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres

Generell kompetanse

  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan bidra til gode pasientforløp, god pasientsikkerhetskultur og et godt arbeidsmiljø for å ivareta pasient, pårørende og kollegaer generelt og ved uønskede hendelser, samt iverksette tiltak som stimulerer til samhandling

Tema 3 Sykepleiefaglig ledelse

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om faglig ledelse, organisering, endringsprosesser, og prioriteringer

Ferdighet

  • kan anvende avansert kunnskap om sitt fagområde, lede eget fag og samarbeide kunnskapsbasert i tverrprofesjonelle team
  • kan analysere kliniske, faglige og etisk relevante problemstillinger i spesialsykepleie og bidra til fagutvikling og endringsarbeid

Generell kompetanse

  • kan anvende og kommunisere sine kunnskaper og ferdigheter til selvstendig å koordinere tjenester, lede og samhandle med tverrfaglige team og nettverksgrupper på tvers av tjenestenivåene, for å ivareta pasientsikkerhet, risikofylte overganger og kontinuitet
  • kan analysere og kommunisere faglige problemstillinger innenfor spesialsykepleie til helsepersonell og allmennheten
  • kan analysere og vurdere eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov

Tema 5 Tverr- og sykepleiefaglig samarbeid

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om prinsipper innen kommunikasjon og kvalitetssikret samhandling på tvers av tjenestenivå, veiledning og undervisning av kollegaer, studenter og samarbeidspartnere (herunder kunnskaper om, kompetanse i og kritisk tenkning relatert til e-helse, digitalisering, informasjons- og velferdsteknologi for å ivareta pasienten og kontinuiteten i pleien og behandlingen)
  • har inngående kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, situasjonsbevissthet, beslutningstaking, bruk av skjønn, oppgaveløsning og teamarbeid

Ferdighet

  • kan analysere, organisere og tilpasse et pasientforløp for å sikre kvalitet og informasjonsflyt i samarbeid på tvers av tjenestenivåene
  • kan bruke anerkjente pedagogiske prinsipper til å veilede og undervise personell i faglige og etiske utfordringer
  • kan bruke relevant kunnskap til å koordinere og mobilisere pårørende, pasientens sosiale nettverk samt frivillige tjenester

Generell kompetanse

  • kan anvende sine kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i forpliktende tverrprofesjonelt samarbeid, også på tvers av tjenestenivå

Tema 6 Pasientsikkerhet

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, gode pasientforløp, og hvordan sikre gode overganger

Ferdighet

  • kan anvende og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av spesialsykepleie, samt selvstendig dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om spesialsykepleiepasienten

Generell kompetanse

  • kan innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse og bidra til bedre pasientsikkerhet og kvalitet i klinisk arbeid
  • kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i klinisk praksis, samt implementere kunnskapsbasert praksis og kvalitet i klinisk sykepleie

Tema 7 Kulturforståelse og -kompetanse

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om viktigheten av kommunikasjon- og kulturkompetanse, særlig kunnskap om samiske personers rettigheter, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet i utøvelsen av spesialsykepleie

Ferdighet

  • kan anvende kulturell kunnskap i møte og samarbeid med pasient og pårørende

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Teaching methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, skriftlige arbeider, rollespill, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.

Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 1 Dager Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Skriftlig gruppearbeid Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Ett skriftlig arbeidskrav med beskrivelse av gruppeprosessen. Arbeidskravet i gruppe er en del av forberedelsen til muntlig eksamen. I arbeidskravet skal alle deltakere i gruppen bidra likeverdig. Arbeidskravet skal beskrive gruppeprosessen hvor hver enkelt students bidrag og gruppen som helhet kommer frem.

More info about the oral exam

Muntlig eksamen i gruppe - 1 dag- hvor gruppens arbeid presenteres i seminar

Det kreves at alle gruppemedlemmer bidrar likeverdig i fremføring av eksamen


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic