autumn 2025
SYP-3503 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis - 20 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i M-SYKEPL Master i sykepleie, og kan ikke tas som enkeltemne

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SYP-3001-B Fagforståelse i sykepleie for spesialsykepleiere 5 stp
SYP-3502 Vitenskapsteori, forskningsmetoder, metodologi og forskningsetikk 15 stp

Course content

Etter fullført emne skal studenten kunne arbeide kunnskapsbasert innen egen spesialitet og bidra til utvikling og forskning i praksis. Dette innebærer å ha inngående kunnskap i å identifisere kunnskapsstatus og kunnskapsmangler, sentrale kilder til kunnskap samt metoder for forbedring og kunnskapsutvikling i eget felt.

Emnet omfatter vitenskapsteori for å forstå bakgrunnen for ulike kunnskaps- og vitenskapstradisjoner og de vanligste empiriske kvalitative og kvantitative forskningsmetodene samt systematiske kunnskapsoppsummeringer, for å utvikle ny kunnskap for praksis. De viktigste forskningsetiske- og personvernsaspekter som aktualiseres i ulike metoder inkluderes.

Metoder for å kritisk vurdere ulike kunnskapskilder og anvende ny relevant kunnskap i praksis gjennom forbedringsarbeid og utøvelse av kunnskapsbasert praksis inngår i emnet.


Objective of the course

Kunnskap:

  • Har inngående kunnskap om de mest anvendte forskningsmetodene.
  • Kan drøfte styrker og begrensninger ved de mest anvendte forskningsmetodene.
  • Har inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for ulike forskningstradisjoner, forskningsprosessen, forbedringsmetodikk, forskningsmetoder, personvernhensyn og forskningsetikk som er relevant for egen sykepleiespesialitet.
  • Har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og forbedringsarbeid for å kunne bidra til nytenking og utvikling i praksis.

Ferdighet:

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder.
  • Anvender kritisk tenkning til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger.
  • Kan identifisere faglige problemstillinger, kunnskapsstatus, kunnskapsmangler og avklare behov for forskning og utviklingsarbeid i klinisk praksis.
  • Kan bruke ulike metoder (kvalitative-, kvantitative- og systematisk litteraturgjennomgang) for å planlegge et avgrenset forsknings- eller utviklingsarbeid. Dette ved å benytte relevant teori fra eget fagområde, metodelitteratur og i samsvar med forskningsetiske normer og personvernhensyn.
  • Kan utarbeide prosjektplan for et forsknings-prosjekt i eget fagfelt.

Generelle kompetanse:

  • Kan analysere, anvende og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmenheten.
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten.
  • Kan bidra til kvalitetsarbeid og nytenkning i klinisk praksis.

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.


Teaching methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesning, skriftlige arbeider, e-læring, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, simulering og selvstudier.

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 2 Uker A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Kurs Approved – not approved
Gruppeoppgave med fremlegg Approved – not approved
Individuelt arbeidskrav Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Individuelt gjennomført kurs innen informasjonskompetanse
  • Gruppeoppgave med fremlegg på seminar
  • Individuelt arbeidskrav

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic