autumn
2025
SYP-3792 Kliniske praksisstudier 2 Kreftsykepleie - 15 stp
Course overlap
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
SYP-3144 Kreftsykepleie praksisstudier 2 - Palliasjon, samhandling og primærhelsetjeneste 5 stpSYP-3144 Kreftsykepleie - Praksis 2 5 stp
SYP-3145 Palliasjon, samhandling og primærhelsetjeneste. Avansert kreftsykepleie og kreftbehandling 10 stp
SYP-3500 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 5 stp
Course content
Tematikk: Avansert kreftsykepleie, palliasjon, kommunehelsetjeneste og samhandling.
Formål med emnet og faglig innhold
Emnet bygger på SYP-3702 Kreftsykepleie 2. Følger av kreftsykdom og kreftbehandling. Palliasjon.
Studenten skal utvikle handlingskompetanse i kreftsykepleie til pasienter med alvorlig og livstruende sykdom. Gjennom de praktiske studiene får studenten erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger.
Praksisstudiene foregår i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
Studenten skal tilegne seg kompetanse og faglig vurderingsevne innen kreftsykepleie og onkologi i tematikker som;
- Spesialisert palliasjon og palliasjon i et langsgående pasientforløp.
- Person- og familiesentrert kreftsykepleie til pasienter i alle aldre.
- Systematiske kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger i komplekse pasientsituasjoner.
- Mestring, håp og livskvalitet ved alvorlig sykdom og i livets sluttfase.
- Pasient og pårørende i en krevende livsfase og i livets sluttfase.
- Hjemmebasert palliativ omsorg og planlegging for livets sluttfase.
- Velferdsteknologi og teknologiske løsninger for samhandling mellom nivå i helsetjenesten og mellom ulike faggrupper.
* Kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og ved å lytte til pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon.
Objective of the course
Kunnskap
Fag og profesjon.
- Kan gjøre rede for helse- og omsorgstjenestens organisering av kreftomsorgen og det palliative tjenestetilbudet i sykehus og kommunehelsetjeneste, inkludert relevant lovverk.
Klinisk observasjons-, vurderings, beslutnings- og handlingskompetanse.
- Kan drøfte hvordan psykisk helse, alder, multimorbiditet, ernæringstilstand, språklig og kulturell bakgrunn og sosioøkonomiske forhold påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie.
- Kan identifisere psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov ved krise, tap og sorg hos pårørende og etterlatte.
Palliasjon.
- Kan identifisere og drøfte faglige og etiske aspekter relatert til alvorlig sykdom og død.
Teknologi og digital kompetanse.
- Har kunnskap om e-helse, informasjons- og velferdsteknologi for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet.
- Har inngående kunnskap om hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant helsepersonell.
Faglig ledelse og samhandling. Kvalitet og pasientsikkerhet.
- Kan redegjøre for hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger i et pasientforløp.
- Har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetssikret samhandling på tvers av tjenestenivå.
- Har inngående kunnskap om viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet i utøvelsen av kreftsykepleie.
Ferdighet
Fag og profesjon.
- Kan kommunisere, veilede og samhandle med pasienter og pårørende i alvorlig livskrise slik at deres integritet og autonomi ivaretas.
- Har avansert kunnskap om, og kan gjennomføre forhåndssamtaler og samvalgs- samtaler/bistå ved samvalg.
- Kan kommunisere med barn og ungdom og kjenner til deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om samiske barns rettigheter.
- Kan utøve avansert kreftsykepleie til pasienter og pårørende, inkludert de med forskjellig språk og ulik kulturell bakgrunn og vurdere hvordan dette påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling.
Klinisk observasjons-, vurderings, beslutnings- og handlingskompetanse.
- Kan analysere, systematisk vurdere og drøfte komplekse pasientsituasjoner relatert til kreftsykdom, avansert kreftbehandling og palliasjon.
- Kan identifisere og vurdere pasientens behov for kreftsykepleie og symptomlindring, og i samråd med veileder iverksette relevante tiltak.
- Kan bruke relevante metoder for systematisk klinisk observasjon (f.eks. ABCDE), undersøkelse og vurdering (f.eks. SKUV), og gjennomføre og evaluere sykepleien til pasienter med livstruede og livsbegrensende sykdom.
- Har avanserte ferdigheter i å fremme velvære, lindring og mestring hos kreftpasienter som gjennomgår avansert kreftbehandling.
Palliasjon.
- Kan anvende aktuelle verktøy for å kartlegge, vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleietiltak rettet mot lindring av symptomer i det palliative forløpet for pasienter og deres pårørende (eks. forhåndssamtale, ESAS-r, smertekartlegging, Hertz håpsindex og pårørendekartlegging).
- Kan bruke avansert kunnskap til å fremme helse, mestring og livskvalitet hos den palliative kreftpasient og dens pårørende samt medvirke til en verdig død.
- Kan bruke terapeutiske kommunikasjonsmodeller til pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende.
- Kan mobilisere pasientens private nettverk for personsentrert palliativ omsorg.
- Kan tidlig introdusere og tilpasse et palliativt forløp og koordinere tjenestene for den kreftsyke og dennes pårørende.
- Kan gjennomføre forhåndssamtaler, utarbeide individuell og palliativ plan og tilrettelegge for livets siste fase, inkludert hjemmedød.
Faglig ledelse og samhandling.
- Kan analysere, organisere og tilpasse et pasientforløp og sikre kvalitet og informasjonsflyt i kritiske overganger på tvers av tjenestenivåene.
- Kan bruke relevant kunnskap til å koordinere og mobilisere pårørende, pasientens sosiale nettverk samt frivillige tjenester.
- Kan samtale med og gjennomføre et undervisningsopplegg for pasienter, pårørende, kollegaer og andre fagpersoner.
Kvalitet og pasientsikkerhet.
- Kan analysere kliniske, faglige og etiske relevante problemstillinger i kreftsykepleie og bidra til fagutvikling og endringsledelse.
- Kan analysere og bidra aktivt i muntlig og skriftlig refleksjon over etiske problemstillinger og vurderinger knyttet til alvorlig sykdom, palliativ behandling og avslutning av behandling.
- Kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser.
Teknologi og digital kompetanse.
- Kan innpasse og anvende kunnskap om e-helse, informasjons- og velferdsteknologi relevant for emnets læringsutbytte i yrkesutøvelsen.
Generell kompetanse
Klinisk observasjons-, vurderings, beslutnings- og handlingskompetanse.
- Kan ivareta pasient og pårørendes behov for psykososial støtte og omsorg i alle faser av sykdommen, inkludert etterlattes behov.
- Kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å veilede pasienter og pårørende om behandlingsvalg og tilrettelegge for rehabilitering.
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å følge opp kreftoverlevere med senskader og utfordringer som resultat av sykdom og behandling.
Palliasjon.
- Kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter i palliasjon, og ta aktivt og selvstendig del i kreftsykepleie og behandling av pasienter i alle aldersgrupper og deres pårørende.
- Kan anvende kunnskaper og erfaringer til å mobilisere og delta i tverrprofesjonell diskusjon og samarbeid på tvers av tjenestenivå.
Faglig ledelse og samhandling.
- Kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å selvstendig bidra i koordinering av tjenester, i nettverksgrupper og tverrfaglige team på tvers av tjenestenivåene for å ivareta pasientsikkerhet og kontinuitet.
- Kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis i tråd med de medisinske, demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer.
- Kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer.
Kvalitet og pasientsikkerhet.
- Kan bidra i implementering av kunnskapsbasert praksis og bidra til kvalitet i klinisk arbeid.
- Kan delta i planlegging og oppfølging av pasienter, inkludert tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom nivå i helsetjenesten. Kan benytte anerkjente kommunikasjonsverktøy.
- Har avanserte ferdigheter til å ivareta pasientens sikkerhet og anvender gjeldende administrative verktøy i rapportering av avvik.
- Kan kritisk vurdere pasientperspektivet ved deltaking i forskning, ved bruk av kartleggingsverktøy og i behandlingsvalg inkludert samvalg.
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jfr. Forskrift om eksamener § 20
Teaching methods
Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.
Veiledet kliniske praksisstudier i 10 uker.
1)Individuell målsetning med konkretisering av læringsutbytter og selvvurderinger.
2) Kontinuerlig læringslogg er en viktig arbeidsform.
3) Midt- og sluttvurdering gjennomføres med vurderingsverktøy
4) Skriftlig selvvurdering x 2, forut for midt og sluttvurdering.
5) Praksisveiledningsforum med veiledning, studentfremlegg og litteraturstudier.
6) Simulering og ferdighetstrening
7) e-læring