autumn
2021
SYS-1190 Praksisstudier grunnleggende sykepleie - 12 stp
Objective of the course
Kunnskaper:
Kandidaten:
- kjenner til hvordan avdelingen/enheten er organisert og hvordan de ulike yrkesgruppene samarbeider i helsetjenesten
- planlegger og leder eget arbeid i praksisstudier
- har kunnskap om personsentrert sykepleie
- reflekterer over betydningen av at mennesker har ulik kulturell bakgrunn, og kjenner til betydningen av bruk av tolk
- viser forståelse og respekt for ulike forståelser av helse-, sykdom- og hva som gir helbredelse, og hva som er god helse for den enkelte
- kjenner til tilnærminger for kommunikasjon med pasienter med ulike utfordringer
- kjenner til veilednings- og undervisningsmetoder i grunnleggende sykepleie
- har kunnskap om menneskets grunnleggende behov
- kjenner til aldringsprosessen og eldre menneskers særegne behov
- kjenner til sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende funksjon
- har kunnskap om lindrende omsorg og tiltak i livets sluttfase
- kjenner til pasientsikkerhetsprogram og lovverk knyttet til pasienter og helsepersonell
- kjenner til etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
Ferdigheter:
Kandidaten:
- planlegger og gjennomfører selvstendige vurderinger av sykepleie til mennesker i forhold til grunnleggende behov
- kommuniserer respektfullt med pasient, pårørende og kollegaer, og reflekterer over egne kommunikasjonsferdigheter
- ivaretar pasienter og pårørende på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
- utarbeider plan for sykepleien med utgangspunkt i pasientens behov
- anvender kunnskap om psykisk og somatisk helse i helsefremmende og forbyggende tiltak i praksis
- identifiserer risikofaktorer knyttet til pasienter, følger opp og foreslår relevante tiltak
- anvender hygieniske prinsipper i utøvelsen av sykepleie
- behersker smitteverntiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
- arbeider kunnskapsbasert ved bruk av vurderingsverktøy og praktiske prosedyrer i samhandling med pasienten
- benytter kartleggings- og dokumentasjonssystemer i praksisstudiet
- benytter teknologi, digitale løsninger og medisinskteknisk utstyr
- reflekterer kritisk over egen og andres sykepleiefaglige yrkesutøvelse med bakgrunn i relevant kunnskap
- benytter varslingssystem i akutte situasjoner, og iverksetter livreddende tiltak ved behov
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kommuniserer og samhandler med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- reflekterer over hvordan man selv framstår i møte med andre
- identifiserer behov for tolk i pleie- og behandlings situasjoner
- reflekterer over majoritetskulturens innvirkning på pasienter med urfolks- og/eller minoritetsbakgrunn
- kjenner til de sosiologiske begrepene makt/avmakt/motmakt, tvang, samtykkekompetanse, identitet og roller, og kan knytte disse opp mot praksisstudiene
- opptrer i henhold til lover, forskrifter og yrkesetiske retningslinjer, og er bevisst grenser for egen kompetanse
- kjenner til standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
- planlegger og gjennomfører målrettede tiltak for å redusere uønskede hendelser
- samarbeider med pasienter, pårørende, andre yrkesgrupper og frivillige
- formidler synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- Kjenner til sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep og rusproblemer
Language of instruction and examination
Undervisningsspråk er nordsamisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan også benyttes som undervisningsspråk. Språket i undervisningsmateriell og aktuell faglitteratur er i hovedsak norsk, men andre skandinaviske språk eller engelsk benyttes også.
Eksamensspråket er nordsamisk, norsk eller andre skandinaviske språk. Se for øvrig forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet, § 20
Assessment
Obligatorisk aktivitet:
- Tre refleksjonslogger (faglig refleksjon med støtte i teori) som utgjør grunnlaget for en mappevurdering. En av loggene skal inneholde refleksjon over et møte med pasient som har et annet språk og/eller kultur enn studenten selv har. Kandidaten får tilbakemelding på alle tre logger fortløpende, men velger selv ut én logg, som kan bearbeides før den vurderes til godkjent/ikke godkjent av lærerveileder før sluttvurdering i praksisemnet. Alle tre leveres i Canvas. Utvalgt logg leveres i Wiseflow for endelig vurdering. Omfang: 750 - 1000 ord per logg.
- Minimum 90% tilstedeværelse
Arbeidskrav må være godkjent før praksisemnet kan vurderes til bestått
Vurdering:
Individuell praksisvurdering.
Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått