autumn 2025
VPL-2315 Profesjonsutøvelse i organisasjoner - 10 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i vernepleie og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

HEL-0745 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse – og sosialfag, VPL-1302 Introduksjon til vernepleieryrket, menneskets psykologi, utvikling og læring, VPL-1304 Legemiddelregning, farmakologi og førstehjelp, VPL-1305 Vitenskap og samfunn, VPL-1306 Kommunikasjon og samhandling, VPL-1307 Kommunikasjon og relasjoner i praksis (praksis 1), VPL-1308 Miljøterapi, habilitering og rehabilitering, VPL-1309 Helse og omsorg, VPL-1310 Rehabilitering, habilitering, helsearbeid og miljøterapi i praksis (praksis 2), VPL-1311 Likeverd i kultur og samfunnsdeltakelse, VPL-1312 Velferd, psykisk helse, rus

Course content

Sentrale temaer i emnet er:

  • Vernepleierens yrkesrolle
  • Politiske styringssystem
  • Forvaltningens oppbygning og funksjon
  • Organisasjonskunnskap
  • Tverrfaglig og tverrsektorielt arbeid: IOP, koordinatorrollen, ansvarsgrupper.
  • Konflikt, konfliktforebygging og -håndtering
  • Saksbehandling
  • Kvalitetssikring, dokumentasjon og avvik, herunder varsling
  • Digital kompetanse
  • Arbeidslivets rettigheter og plikter

Objective of the course

Kunnskap

  • Kan redegjøre for politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør.
  • Kan redegjøre for sentrale samfunnsmessige strukturer, forvaltningen, samt den politiske beslutningsprosess, og hvordan disse føringene påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon.
  • Kan redegjøre for hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle overgrep og andre overgrep skal håndteres.

Ferdigheter

  • Kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for tjenestemottaker og ansatte, samt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser.
  • Kan anvende oppdatert kunnskap om juridiske, organisatoriske og samfunnsmessige forhold i tjenesteutøvelsen for å sikre deltakelse, inkludering, likeverd og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.
  • Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med tjenestemottakere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes forutsetninger, verdighet og behov.
  • Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører.

Generell kompetanse

  • Kan forebygge og løse konflikter.
  • Kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå, har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester.
  • Har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer.
  • Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til ulike gruppers rettigheter, for å bidra til deres selvbestemmelse og likeverdige samfunnsdeltakelse.

Language of instruction and examination

Undervisning og eksamener vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.

Teaching methods

Forelesninger, dialogbasert samhandling, seminar, prosjektarbeid, prosessorientert skriving og nettbaserte læringsaktiviteter.

Forventet arbeidsomfang er på ca. 240 timer inkludert selvstudium.


Schedule

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 3 Dager A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Oppmøte på seminar Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Obligatorisk oppmøte på seminar.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic