autumn
2025
VPL-2315 Profesjonsutøvelse i organisasjoner - 10 stp
Obligatory prerequisites
HEL-0745 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse – og sosialfag, VPL-1302 Introduksjon til vernepleieryrket, menneskets psykologi, utvikling og læring, VPL-1304 Legemiddelregning, farmakologi og førstehjelp, VPL-1305 Vitenskap og samfunn, VPL-1306 Kommunikasjon og samhandling, VPL-1307 Kommunikasjon og relasjoner i praksis (praksis 1), VPL-1308 Miljøterapi, habilitering og rehabilitering, VPL-1309 Helse og omsorg, VPL-1310 Rehabilitering, habilitering, helsearbeid og miljøterapi i praksis (praksis 2), VPL-1311 Likeverd i kultur og samfunnsdeltakelse, VPL-1312 Velferd, psykisk helse, rusCourse content
Sentrale temaer i emnet er:
- Vernepleierens yrkesrolle
- Politiske styringssystem
- Forvaltningens oppbygning og funksjon
- Organisasjonskunnskap
- Tverrfaglig og tverrsektorielt arbeid: IOP, koordinatorrollen, ansvarsgrupper.
- Konflikt, konfliktforebygging og -håndtering
- Saksbehandling
- Kvalitetssikring, dokumentasjon og avvik, herunder varsling
- Digital kompetanse
- Arbeidslivets rettigheter og plikter
Objective of the course
Kunnskap
- Kan redegjøre for politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør.
- Kan redegjøre for sentrale samfunnsmessige strukturer, forvaltningen, samt den politiske beslutningsprosess, og hvordan disse føringene påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon.
- Kan redegjøre for hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle overgrep og andre overgrep skal håndteres.
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for tjenestemottaker og ansatte, samt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser.
- Kan anvende oppdatert kunnskap om juridiske, organisatoriske og samfunnsmessige forhold i tjenesteutøvelsen for å sikre deltakelse, inkludering, likeverd og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.
- Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med tjenestemottakere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes forutsetninger, verdighet og behov.
- Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører.
Generell kompetanse
- Kan forebygge og løse konflikter.
- Kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå, har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester.
- Har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer.
- Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til ulike gruppers rettigheter, for å bidra til deres selvbestemmelse og likeverdige samfunnsdeltakelse.
Schedule
Examination
Examination: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 3 Dager | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Oppmøte på seminar | Approved – not approved |