Nemnda for studentsaker
Nemnda for studentsaker behandler klager over enkeltvedtak. Nemnda er også førsteinstans i disiplinærsaker om blant annet fusk. Navnet var klagenemnda før.
Mandat
Målet til nemnda er å treffe riktige avgjørelser gjennom en tilstrekkelig grundig og faglig betryggende saksbehandling. Nemnda møtes omtrent én gang i måneden. Møtene er digitale, og saksbehandlingen er skriftlig. Nemnda er opprettet i henhold til universitets- og høyskoleloven av 2024 (uhl.) § 14-1.
Nemnda er andreinstans i saker om:
- Klager over enkeltvedtak fra studenter UiT og UNIS, jf. uhl. § 14-1
- Klager over enkeltvedtak fra søkere UiT og UNIS, jf. uhl. § 14-1.
- Klager over enkeltvedtak fra ph.d.-studenter, jf. uhl. § 14-1.
- Klage over formelle feil ved eksamen jf. uhl. § 11-9.
Nemnda er førsteinstans i saker om:
- Annullering av eksamen eller obligatoriske aktiviteter jf. uhl. § 12-4.
- Utestengelse eller bortvisning jf. uhl. §§ 12-4, 12-5, 12-6 og 12-8.
- Utestengelse grunnet straffbare forhold jf. uhl. § 12-2.
- Utestengelse grunnet manglende skikkethet jf. uhl. § 12-3.
- Reaksjoner ved bruk av falske dokumenter jf. § 12-1.
Vedtakene nemnda treffer i klagesaker er endelige og kan ikke påklages. Vedtak som er fattet av nemnda som første instans, kan påklages til Felles Klagenemnd, jf. uhl. 14-2. Klagen rettes da til Nemnda for studentsaker.
Medlemmer
Nemnda har fem faste medlemmer. Leder oppfyller lovbestemte krav for lagdommere, og er ikke tilsatt ved UiT. To av medlemmene er vitenskapelig ansatte ved universitetet, og to er studenter. Studentrepresentantene oppnevnes med ett års funksjonstid. De øvrige medlemmene oppnevnes med tre års funksjonstid.
- tingrettsdommer Inger Bonnie Gjerde (leder)
- dosent Merethe Hernes-Giertsen (vitenskapelig ansattes representant)
- førsteamanuensis Åge Wifstad (vitenskapelig ansattes representant)
- student Regine Kaspara Sæther Rostad (studentrepresentant)
- student Harald Oliver Miller/(studentrepresentant)
Utgifter til advokat dekkes i blant annet fuskesaker
Studenter har rett til å få dekket rimelige og nødvendige utgifter til advokat eller annen fullmektig i saker som gjelder utestengelse, utelukkelse, uskikkethet eller bortvisning etter reglene i uhl. §§ 12-1 til 12-8. Studenter dette gjelder blir særskilt infomert ved brev. Studenter tar selv kontakt med en advokat for å avklare hvorvidt advokaten vil representere studenten. UiT bestemmer ikke hvem studenten skal velge.
Fakturering ved utgifter til advokat
Advokatfirmaet fakuterer UiT direkte. Fakturaen sendes til saksbehandleren når saken er avsluttet, og advokatfirmaet ikke kan påregne mer arbeid med saken. Satsen følger offentlig salærsats. Fakturaen bør ikke gjengi studentens navn eller andre personsensitive opplysninger. Firmaet kan gjerne påføre UiTs arkivnummer.
Kontakt sekretariatet
Sekretariat for Nemnda for studentsaker er juridisk fagteam i Seksjon for studieadministrasjon ved Avdeling for forskning, utdanning og formidling. Sekretariatet nås på postmottak@uit.no. Seksjonsleder er Kjersti Dahle.
Regler om Nemnda for studentsaker finner du her.
Årsmeldingene fra Nemnda for studentsaker finner du her
Rutinene for administrasjonen hva gjelder innsending av saker finnes i kvalitetssystemet
Last changed: 02.07.2024 18.17
E-postadresse til nemnda er:
postmottak@uit.no
Postadresse til nemnda er:
UiT Norges arktiske universitet
v/ Nemnda for studentsaker
Postboks 6050 Langnes
9037 TROMSØ
UiT foretrekker elektronisk post. Du kan blant annet bruke tjenesten for sikker innsending av opplysninger og dokumenter eDialog.