autumn
2021
PFF-5011 Praksis del 1 - Praktisk- pedagogisk utdanning- for yrkesfag - 0 stp
Course content
Praksisopplæringen skal være veiledet og vurdert. Praksislærer og student tar utgangspunkt i problemstillinger som oppstår i skolehverdagen.
Praksisopplæringen innebærer at studentene gjennom observasjon og deltakelse får erfaringsbasert kunnskap om overgangen mellom skolenivåene, samt bli bedre rustet til å kjenne til og forstå elevmangfoldet.
Læreren som leder av elevens læringsprosesser med ansvar for utvikling av læringsmiljøet.
Yrkesetiske utfordringer vil inngå i alle sider av praksisopplæringen.
Objective of the course
Etter bestått praksisopplæring skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har:
- Erfaringsbasert kunnskap om å planlegge, gjennomføre og vurdere læringsprosesser tilpasset ulike elevers forutsetninger
- Innsikt i skolens ulike læringsarenaer, utforming og ressurser, inkludert sosiale, kulturelle og fysiske omgivelser
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, organisere og gjennomføre tilpassede undervisnings- og læringsforløp i samsvar med lov- og læreplanverk
- utvikle, bruke og begrunne ulike vurderingsformer og vurderingskriterier
- framstå som tydelig klasseleder og bidra til et godt arbeids- og læringsfremmende klassemiljø
- samarbeid med studentkollegaer, veiledere, andre lærere og ledelsen i undervisning og profesjonsaktiviteter
- bruke digitale verktøy og læremidler i undervisnings og læringssammenheng
- anvende observasjon som kartleggingsmetode i et læringsfremmende arbeid
Kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over fag, undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle lære- og programplaner
- reflektere over profesjonsetiske perspektiver og vise vilje og evne til å respektere den enkelte elevs integritet
- kritisk vurderer egen og kollegaers lærerpraksis
- bygge læringsfremmende relasjoner og kommunisere godt med elever, medstudenter, veiledere og øvrige personale
Teaching methods
Praksisopplæringen er en obligatorisk del av en samlet PPU-Y og utgjør til sammen 35 dager i den første praksisdelen. Det skal gjennomføres 10 dager praksis på ungdomsskole (8. - 10 trinn), 1. studieår.
Studenter som er tilsatt i skolen, bør ha minimum 50 % av praksis på annen skole enn egen arbeidsplass eller i en annen klasse.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan få vurdering i praksis:
- deltatt på all praksisopplæring og møtt alle krav
- fulgt lærernes normale arbeidsdag og deltatt på ulike samarbeidsarenaer
- utarbeidet plandokumenter for undervisningsøkter som grunnlag for kontinuerlig veiledning
- levert planleggingsdokument før praksisoppfølging fra UiT
Eksamen består av:
Praksisopplæringen vurderes av en kommisjon som består av praksislærere og faglærer fra UiT, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.
Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.
En student som får karakteren "ikke bestått" i praksis, kan gjøre 1- ett - nytt forsøk på å bestå denne praksisperioden. Nytt forsøk kan først gjøres når neste kull gjennomfører praksis påfølgende studieår.
Dersom studenten heller ikke da oppnår karakteren bestått i praksis, må studenten slutte på utdanningen.