autumn
2023
SYP-2693 Praksisprosjekt Harstad, tverrprofesjonell samarbeidslæring - 4 stp
Obligatory prerequisites
SYP-2111 Sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke med sykdomslære og farmakologi , SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYP-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYP-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieeller SYP-2111 Sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke med sykdomslære og farmakologi , SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYP-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYP-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieeller SYP-2111 Sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke med sykdomslære og farmakologi , SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYP-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYP-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieeller SYP-2111 Sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke med sykdomslære og farmakologi , SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYP-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYP-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helseeller SYP-2110 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 1, SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2130 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 2, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYP-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYP-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieeller SYP-2110 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 1, SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2130 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 2, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYP-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYP-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helseeller SYP-2110 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 1, SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2130 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 2, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYP-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYP-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieeller SYP-2110 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 1, SYP-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYP-2130 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi 2, SYP-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYP-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYP-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYP-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieObjective of the course
Kunnskaper:
Kandidaten:
- ha bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- ha kunnskap om viktige determinanter i tverrprofesjonelt samarbeid
- ha bred kunnskap om politiske føringer og sentral loving i tverrfaglig samhandling innen helse og omsorgstjenesten.
- ha bred kunnskap om etiske perspektiver i tverrprofesjonelt samarbeid
- ha bred kunnskap i å planlegge, koordinere og lede tverrfaglig team.
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan identifisere behovet for relevante tverrprofesjonelle problemstillinger og benytte kunnskapen i prosjektet, utvise god rolleforståelse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
- kan anvender oppdatert kunnskap om politiske føringer og sentral lovgivning i tverrfaglig samarbeid innen helse og omsorgstjenesten.
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i tverrprofesjonelt samarbeid.
- kan dokumentere tverrprofesjonelt samarbeid innen helse og omsorgstjenesten
- ha kunnskap til å planlegge, koordinere og lede tverrfaglig team
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- er bevisst egen rolle og kompetanse og kjenner til andre yrkesgruppers kompetanse i tverrprofesjonelt samarbeid. Rolle og profesjonsidentitet.
- kjenne til den organisatoriske plasseringen pasienten har innen helse og omsorgstjenesten.
- planlegge og gjennomføre et praksisrelatert prosjekt med fokus på tverrprofesjonelt samarbeid.
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20.
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for SYP-2693 Praksisprosjekt fordypningsemner Tverrprofesjonell samarbeidslæring- H23Examination
Examination: | Grade scale: |
---|---|
Praksisvurdering | Pass – fail |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|
Tilstedeværelse | Approved – not approved |
Refleksjonslogger | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
- Minimum 90% tilstedeværelse.
- Utforming av fiktiv case som viser forståelse av tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS). Case skal berøre minimum ett temaområde og flere faktorer skissert som emnetes læringsutbytte. Arbeidskravets omfang: 2000 ord (+/- 10%) 1 time obligatorisk veiledning i gruppe. Gruppebasert framlegg i seminar med individuell vurdering.