autumn
2023
MAT-1005 Diskret matematikk - 10 stp
Course content
Kurset er et introduksjonskurs i matematikk som spesielt dekker matematiske strukturer som har anvendelser i informatikk. Det gis en introduksjon til fundamentale begreper i matematikk som mengder og funksjoner og inkluderer logikk og ulike bevisteknikker. Andre emner som vektlegges er kombinatorikk med sannsynlighetsregning og grafteori. Det gis en innføring i bruk av Mathematica som numerisk, symbolsk og grafisk verktøy, og for enkel programmering.
Kurset er et introduksjonskurs i matematikk som dekker diskrete matematiske strukturer. Det gis en introduksjon til fundamentale begreper i matematikk som mengder, funksjoner, logikk, og ulike bevisteknikker. Andre emner som vektlegges er kombinatorikk med sannsynlighetsregning, grunnleggende tallteori, og grafteori. Anvendelser om diskrete strukturer til informatikk diskuteres. De diskrete strukturene som diskuteres varierer fra år til år og er tilpasset studentene.
Objective of the course
Emnet er en introduksjon til matematikken som spesielt dekker diskrete matematiske strukturer. Etter fullført kurs skal studentene:
Kunne lese og forstå matematiske argumenter og selv kunne skrive enkle bevis, herunder også induksjonsbeviser
Beherske matematikkens basale strukturer som mengder, funksjoner, og relasjoner.
Kjenne til grunnleggende tallteori og modulær aritmetikk
Beherske basale kombinatoriske telleteknikker som produkt- og summeregel, dueslagprinsippet, og andre kombinatoriske telleteknikker
Kunne analysere og bevise grunnleggende resultater om forskjellige diskrete strukturer, som grafer, rettet grafer, endelige grupper, og partiell ordninger
Kunne anvende de matematiske resultatene om diskrete strukturer til informatikk
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 08.12.2023 09:00 |
4 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Obligatoriske øvelser | Approved – not approved |
- Contact persons
-
- Earlier years and semesters for this topic