spring 2025
VID-6115 Mat og helse 1. – 10. - del 2 - 15 stp

Type of course

Videreutdanning for lærere. Opptakskrav:

  • Fullført lærerutdanning
  • Tilgang til en klasse eller gruppe av elever er en forutsetning for gjennomføring av ulike praksisoppdrag.

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall søkere. Kan ikke tas som enkeltemne.


Course content

Emnet utdyper mat og måltiders kulturelle og miljømessige dimensjoner, og hvordan mat og måltider inngår i ulike sammenhenger i skolens virksomhet. Å produsere internasjonale, moderne og tradisjonelle matretter i tråd med helsemyndighetenes kostråd.

  • Skolemåltidet sett i lys av folkehelse, livsmestring og bærekraft
  • Fagdidaktikk: Planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske aktiviteter i faget
  • Barn og unges kosthold sett i lys av helsemyndighetenes kostråd
  • Å produsere tradisjonelle og moderne matretter fra samiske og andre lands matkulturer og religioner. Minoritetsmat og urfolksmat i Norge generelt og i egen region spesielt - synliggjøring av kvensk, samisk og nordnorsk matkultur og tradisjoner

Objective of the course

Kunnskap

Studenten har:

  • Kunnskap om faktorer som skaper variasjon i matkultur
  • Kunnskap om hvordan matvaresystemet og forbrukerne kan påvirke hverandre
  • Kunnskap om kostholdets påvirkning på helse og strategier for implementering av helsefremmende kostholdstiltak
  • Kunnskap om kulturelle variasjoner i mat og måltider

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Praktisere faget i tråd med læreplanens intensjoner og innhold
  • Ivareta mattradisjoner og anvende innovative ferdigheter i skapende arbeid med elever.
  • Anvende ulike redskaper og matlagingsmetoder til å lage mat, med fokus på helse, kulturelt mangfold og bærekraftig forbruk
  • Bruke digitale verktøy og medier i undervisningen

Kompetanse

Studenten kan:

  • Utøve og utvikle egen profesjonalitet i faget og har innsikt i fagets yrkesetiske problemstillinger
  • Utøve faget i et helsefremmende og samfunnsaktuelt perspektiv med fokus på matkultur og bærekraft og i tråd med helsemyndighetenes kostråd
  • Oppdatere seg faglig og reflektere over egen undervisningspraksis
  • Planlegge undervisning i tråd med læreplanens innhold og intensjoner.
  • Implementere styringsdokumenter som er relevant for mat og helsefaget og skolemåltidet
  • Drifte et undervisningskjøkken i faget

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Det legges opp til 3 samlinger. To fysiske samlinger og en digital samling. Det er 2,5 dager pr samling.

  • Studentdreven undervisning både digitalt og ved fysiske samlinger
  • Studentaktive læringsformer i faget
  • PBL-metoden - problembasert læring
  • Forelesninger, både digitalt og ved fysiske samlinger
  • Digitale seminarer og seminarer på fysiske samlinger
  • Digital veiledning på arbeidskrav
  • Didaktisk refleksjon
  • Didaktisk praktisk matfaglig arbeid

Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 03.04.2025 08:15
40 Minutter A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

70% obligatorisk deltakelse på all undervisning Approved – not approved
Didaktisk undervisningsopplegg Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Arbeidskravet går ut på å utvikle og gjennomføre et didaktisk undervisningsopplegg forankret innenfor de tverrfaglige temaene Folkehelse, livsmestring og bærekraft i LK-2020. Det skal også være fokus på grunnleggende matfaglige teknikker. Didaktisk refleksjon av undervisningsopplegg med vekt på vurdering.

More info about the oral exam

PBL-presentasjon med muntlig høring med medstudenter tilstede. Eksamen gjennomføres digitalt.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic