spring
2025
VID-6119 Samiske tverrfaglige perspektiver i skolen for 1.-10.trinn - del 2 - 15 stp
Course content
Emnet vektlegger å gi forutsetninger for undervisning av tverrfaglige samiske tematikker i grunnskolen 1.-10.trinn som passer til vinter/vår-vinter/vår. Samisk tradisjonskunnskap baseres på i praktiske aktiviteter. Emnet vil derfor ha en praktisk-estetisk overbygning med tverrfaglig innhold fra kunst og håndverk samt mat og helse med særlig vekt på bruk av uterommet og naturen som ressurs og læringsarena. Den praktisk-estetiske overbyggingen vil være integrert i naturfag og stedlige kulturpraksiser i samfunnsfag.
Med utgangspunkt i lokale stedlige praksiser og ekskursjoner på vinteren/våren, vil det benyttes naturressurser for å tilberede samiskinspirert vintermat (bl.a. fisk) og håndverk (bl.a. garve skinn og bruke gevir/beinmaterialer).
Objective of the course
En kandidat som har fullført dette emnet har kunnskap om:
• Samiske perspektiv på naturbruk på vinter, vårvinter og vår
• Samisk bearbeiding og bruk av naturmaterialer
• Kystsamisk matkultur og tradisjonelt håndverk
Har ferdigheter i:
• Å bearbeide naturressurser til bruk i matlaging og kunst og håndverk
• Å benytte vinterens muligheter som inngang til samiske tematikker
• Å planlegge og gjennomføre læringsaktiviteter med utgangspunkt i kystsamiske tematikker
Har kompetanse i:
• Hvordan samiske tematikker på vinter/vårvinter/vår kan inngå i tverrfaglige tematikker i skolen
• Å overføre samiske kulturpraksiser til hverdagspraksiser som kan inngå i en skolehverdag
• Kan reflektere kritisk over hvordan samiske tematikker formidles i undervisningen (kultursensitivitet)
Schedule
Examination
| Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
|---|---|---|---|
| Hjemmeeksamen | 06.05.2025 09:00 (Hand out) 09.05.2025 13:00 (Hand in) |
3 Dager | Pass – fail |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
| Praktisk-didaktisk oppgave og muntlig presentasjon | Approved – not approved | ||