Gro Alteren
Job description
Research and teaching negotiation, marketing and international business
Coordinator for the following subjects:
- BED 2047 Negotiations
- BED 3077 International Marketing
Member of:
- Norway India Chamber of Commerce and Industry: NICCI
- The International Negotiation and Teaching Research Association: INTRA, Department of Management, School of Business and Social Sciences, Aarhus University
- European International Business Academy: EIBA
Project in cooperation with Anne Eriksen, Professor, Academy of Music, financed by RESULT:
Strengthening the students' negotiation skills, FORDI
The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →
Publications outside Cristin
Publications higher education
Doctoral thesis
Does Cultural Sensitivity Matter to the Maintaining of Business Relationships in the Export Markets? An empirical investigation in the Norwegian seafood industry. No 4 – 2007. Series of dissertations, BI Norwegian School of Management, Department of Marketing
“Greening” of Business: a Voluntary or a Regulated Process? An exploratory research study on strategies pursued by three entrepreneurs in the foundry industry in Agra city in response to the enforcement of environmental regulation and environmental policy making. Hovedfagsoppgave Cand. Polit. ved statsvitenskap, universitetet i Tromsø, 1999
Energy Conservation and Industry Policies in a Late Industrializing Country. A Case Study of the Republic of Korea. Master of Science Thesis, Norwegian School of Management, BI, Oslo, 1995
Publications as a contract researcher
1) Andersen, Magnar, Gro Alteren, John Watten, Peter Arbo og Arne Rydningen (Mars 2000): Kunnskapsbasert tjenesteyting i Troms. Rapport nr 03/2000, NORUT Samfunnsforskning AS
2) Alteren, G. Intellektuell kapital som innsatsfaktor i næringsutvikling: Utfordringer i Nord-Norge. (33 s) SN 2000-05, NORUT Samfunnsforskning AS
3) Alteren, G. En introduksjon av tre intellektuell kapital modeller: The Balanced Scorecard, the Business Navigator, og den Danske modellen. (13 s) SN 2000-03, NORUT Samfunnsforskning AS
4) Alteren, G: Vertical integration and transaction cost economics in the salmon fish farming industry in Norway and Scotland: A preliminary investigation. (31 s) SN 2000-06, NORUT Samfunnsforskning AS
5) Solheim, I., Alteren, G., Johnsen, H. & Buanes, A. Markedsundersøkelse romjordteknologi. En kartlegging av bedrifter og forskningsinstitusjoner innen jordobservasjon, satellittkommunikasjon og romvirksomhet i Nord-Norge og på Svalbard. (40 s) IT661/1-2000. NORUT Informasjonsteknologi AS og NORUT Samfunnsforskning AS
6) Solheim, I., Alteren, G., Johnsen, H. & Buanes, A. Vedlegg til markedsundersøkelse romjordteknologi. (61 s) IT661/2-2000. NORUT Informasjonsteknologi AS og NORUT Samfunnsforskning AS
7) Alteren, G. Sparebank 1 Nord-Norge: Utkast til et mulig intellektuell kapital rapporteringssystem. Konfidensielt notat. (16 s) NORUT Samfunnsforskning AS
8) Alteren, G: Intellektuell kapital. Tilrettelegging av arenaer for læring i Sparebank 1 Nord-Norge. Rapport nr 10/2002. NORUT Samfunnsforskning AS
9) Alteren, G: Organizational choice and uncertainty in the business environments, (34 s) SN 2002-09. Norut Samfunnsforskning as.
10) Alteren, G: A survey of exporting firms located in Norway: an investigation of two theoretical models (33 s) SN 2002-10, NORUT Samfunnsforskning AS.
11) Olsen, B. E. & Alteren, G. ICNavigator: Utvikling av et verktøy for måling, styring og utvikling av intellektuell kapital. (44 s) Konfidensiell sluttrapport til Norges forskningsråd. ICFuture AS og NORUT Samfunnsforskning
12) Mikkelsen, E. I., Rydningen, A. (redaktører), Alteren, G., Watten, J., Line, N., og Søreng, S.: Innovasjon og omstilling i fiskeindustrien. Case-studier fra Troms og Finnmark. (118 s) ISBN 82-7697-149-0 NORUT Samfunnsforskning AS
13) Lotherington, A. T. (red), Alteren, G.. Bye, G. og Moilanen, M.: Kvinner og menns representasjon og innflytelse i olje- og energisektoren. Resultater fra en kartlegging. Rapport nr. 04/2006, NORUT Samfunnsforskning AS..
14) Alteren, G. En kartlegging av behov for et ”nordområdefond” for næringslivet. En kartlegging av utvalgte finansielle foretak og virkemiddelordningers betydning for Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. (96 s) Rapport nr 14/2006. NORUT Samfunnsforskning AS
15) Alteren, G: Norske sjømatbedrifters kundeforhold i eksportmarkeder. En drøfting av kulturell sensitivitets betydning for strategisk viktige kundeforhold. En kortversjon av en doktoravhandling. (53 s) Rapport nr 04/2007. NORUT Samfunnsforskning as
16) Alteren, G: en av flere bidragsytere til Konjunkturbarometeret for Nord-Norge, 2007 til 2009.
17) Aanesen, M., (red), Alteren, G., Inge, B., Didyk, V., Nygaard, V. og Riabova, L.: Murmansk county and Northern Norway. An analysis of key economic and social indicators. 10.02.2008, NORUT Forskning Tromsø as.
18) Alteren, Gro: Utredning om etablering av en Handelshøgskole ved Universitetet i Tromsø. Norut Tromsø as.
19) Ringholm, Toril, Alteren, Gro, Angell, Elisabeth, Buanes, Arild, og Aanesen, Margrethe: Hager i skiftende landskap. Evaluering av SIVAs Næringshagesatsing. Norut Tromsø as. Rapport nr. 9/2008. Rapport nr. 11/2008.
20) Føre, Thomas K., Sølfæstersen, Oddgeir, og Alteren, Gro: Tromsø Living – for en attraktiv Tromsø region. En forstudie om Tromsø-regionens og kunnskapsintensive virksomheters evne og vilje til å tiltrekke og beholde mennesker med høy kompetanse. Utarbeidet av Norinnova og Norut. Norinnova Northern Innovation. Publisert 09.03.2009
21) Alteren, Gro: Norwegian seafood exports to India: When will the market be ready to expand. Rapport, 16/2009. ISBN 978-82-7492-221-1. ISSN 1890-5226.
22) Alteren, Gro: Becoming a "bit Russian"; the strategy to succeed in North-West Russia? Report SF 12/2010. ISBN 978-82-7492-232-7. ISSN 1890-5226.
Book articles
23) Marked og planlegging- oppdrettsnæringens dilemma, kapittel 5 i boka: Nord-Norge møter framtiden. Redaktører: Jan-Evert Nilsson og Arne Rydningen. Orkana forlag as. 2004
24) Bedriftslederen; miljøhelt eller motstander? En drøfting av ulike syn på hvordan bedrifter tilpasser seg miljøkrav: Nord og nedenfra. Redaktør: Halldis Valestrand. Kvinneforsk Universitetet i Tromsø. 3/2000. Gjøvik trykkeri as.
Feature articles
På den 3 side, Nordlys 26 november 2008, skrevet av Gro Alteren, signert av Arne Eidsmo, Grete Kristoffersen og Kjell Ole Straumsnes. Tittel: Gi oss en synlig Handelshøgskole
På den 3 side, kronikk Nordlys 13 mars 2009, skrevet av Thomas K. Føre, Oddgeir Sølfæstersen og Gro Alteren. Tittel: Kunnskap om attraktivitet.
Leserinnlegg i Tromsø 16 april 2009, skrevet at Gro Alteren, Thomas K. Føre og Oddgeir Sølfæstersen. Tittel: Kunnskapsledelse skaper attraktive arbeidsplasser.
På den 3 side, kronikk Nordlys 1 september 2010, skrevet av Gro Alteren. Tittel: "Business" i Nord-vest Russland.
Murmansk fylke – mot underskudd på arbeidskraft? Publisert i Arena bilaget med tittel: Nord-norske bedrifter på veg inn i Russland. Bilag til konjunkturbarometeret for Nord-Norge, våren 2008.
Når “erobrer” vi India?” Utgitt i Fisk – Industri & Marked, 21.01.2010. 1 utgave.
Article with referee
Alteren, Gro: Connecting to the right people; the key to develop business in Northwest Russia (2011): Økonomisk fiskeriforskning, Årgang 21 Nr.1, ss. 18-25.
Alteren, Gro: Exporting Food Products to India: An exploratory study (2013): Økonomisk fiskeriforskning, Årgang 23 Nr. 1, ss. 45-57.
Alteren, Gro, Tudoran, Ana Alina: Enhancing export performance: Betting on customer orientation, behavioral commitment, and communication (online 29.07.2015): International Business Review, DOI: 10.1016/j.ibusrev.2015.07.004
Alteren, Gro, Tudoran, Ana Alina: Open-mindedness and adaptive business style: Competences that contribute to building relationships in dissimilar export markets: International Marketing Review: DOI: 10.1108/IMR-08-2017-0142
Alteren, Gro, Eriksen, Anne: What do students learn in a cross-cultural negotiation? A transformative learning approach: Journal of International Business Education: in press
Selected papers presented at conferences
Presentation of paper for the Pre-Conference 18th Doctoral Tutorial in International Business, EIBA (European International Business Academy) 30th Annual Conference, Ljubljana, Slovenia, 5-7 December 2004. Title: Cultural Sensitivity, Governance Forms, and Performance in Export Channels: The Exporter’s Perspective. Conference paper with referee, published in conference proceedings.
31st EIBA (European International Business Academy) Annual Conference, Track; Cross-cultural management, Norwegian School of Management, BI, Oslo, December 11-13, 2005: "A salesperson’s cultural sensitivity in a selling-buying cross-border context: A conceptual model". Conference paper with referee, published in conference proceedings.
32nd EIBA (European International Business Academy) Annual Conference in Fribourg, Switzerland, December 2006: "Does cultural sensitivity matter for the maintenance of business relationships in the export markets? An empirical investigation of Norwegian seafood exporters' business relationships". Conference paper with referee, published in conference proceedings.
33rd EIBA (European International Business Academy) Annual Conference in Catania, Italy, December 2007: "Cultural sensitivity in exporter-importer relationships: A multidimensional concept". Conference paper with referee, published in conference proceedings.
34th EIBA (European International Business Academy) Annual Conference in Tallinn, Estonia, December 2008: "Cultural sensitivity and relational exchange in the dissimilar culture group". Conference paper with referee, published in conference proceedings.
35th EIBA (European International Business Academy) annual conference in Valencia, Spain, December 2009. “Customer-oriented culture’s effect on relational characteristics and performance in cross-border business relationships: The exporter’s perspective”. Conference paper with referee, published in conference proceedings.
18th CIMaR (Conference on International Marketing) May, 2010 BI Norwegian School of Management, "Meeting the needs of your customer in export marketing channels: a two-edged sword? Conference paper with referee.
44th EIBA (European International Business Academy) annual conference in Poznan, Poland, December 2018. "When performance fails to appear: Making the marketing strategy more right". Conference paper with referee.
45th EIBA (European International Business Academy) annual conference, University of Leeds, December 2019. "The battle to win in the Indian market: Exploring foreign companies' product offering adaptations in order to be the chosen alternative". Conference paper with referee.
Research interests
Internationalisation, export-import relationships, relational exchange, cultural sensitivity, negotiations, marketing strategies, emerging markets