Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation
2024
Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
“I was the only Sámi in our family for a very long time”: A nexus analysis of language and culture revitalisation
2024
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
Fagbokforlaget 2024
ARKIV
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
2024
Sara Fløtlien,
Åse Mette Johansen
:
Bidialektisme i digital kommunikasjon: En studie av to språkbrukeres skrivepraksiser
Sofie Alstad Førlie,
Kristine Bentzen,
Åse Mette Johansen
:
Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
Natur och kultur 2024
ARKIV
Oliver Pettersen,
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
Sigrid Forshaug,
Trine Jeanette Sørensen,
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
Stian Hårstad,
Åse Mette Johansen
:
«Æg e no pærre et stakkars finn»: Utforsking av skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
Åse Mette Johansen
:
Samisk i norskfaget – fra plan til praksis: Bokpresentasjon
2024
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
2023
Marit Irene Andreassen,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten. En kombinert studie av tale- og skriftspråk
Per-Henning Mathisen,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
Åse Mette Johansen
:
Flere folk i nord er lei av å høre «kor dem bor»: –Uttrykket begynner å miste sin sjarm
Åse Mette Johansen
:
Uttrykket «vi vet hvor vi bor»
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023
Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering
2023
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
2023
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
Om samisk i norskfaget og et garnnøste
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
2023
Åse Mette Johansen
:
Samisk i norskfaget og medborgerskaps-tanken
Åse Mette Johansen
:
Sámi language in Norway
2023
Elin Furu Markusson,
Åse Mette Johansen
:
Mellom inkludering og indigenisering: Framstilling av samiske språk og språkforhold i et norsklæreverk i perioden 1997–2020
Veronica Lund Furuheim,
Åse Mette Johansen
:
Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
2023
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
Marit Lockertsen,
Åse Mette Johansen
:
«Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Åse Mette Johansen,
Pia Lane
:
Breaking silence: A longitudinal study of language shift
2022
Katharina Andersen Bewalitz,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
Åse Mette Johansen
:
Samisk språk og medborgerskap i norskbøker for
ungdomstrinnet i perioden 1997–2020
2022
Sofie Pernille Nilsen Fossli,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske». En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
Tonje Larsen,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
«No har vi ennjdele fått åss honnj!» En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Vibeke Elvan,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
«Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19?» En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Knut Ørke,
Kristine Bentzen,
Åse Mette Johansen,
Helene Ruud Jensberg,
Anya Vinichenko
:
Dialektbruk i norskopplæringa
maria fenes,
Øystein Alexander Vangsnes,
Åse Mette Johansen
:
«Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det». Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Julie Listad Sveinsen,
Åse Mette Johansen,
Hilde Sollid
:
“Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk”. En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen
UiT Norges arktiske universitet 2022
FULLTEKST
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Samisk i norskfaget i Kunnskapsløftet 2020
Åse Mette Johansen
:
Språklig fornorskning og livslang flerspråklighet – taushet og tematisering
2020
Torjer Andreas Olsen,
Åse Mette Johansen
:
Urfolkstematikk og flerspråklighet i fagfornyelsen
2020
Irene Karin Larsen,
Hilde Sollid,
Åse Mette Johansen
:
Videosamtale om arbeid med samisk litteratur i norskfaget i vgs.
2020
Eivind Nessa Torgersen,
Åse Mette Johansen
:
Forord
Kaja Nan Gjelde-Bennett,
Deatra Walsh,
Åse Mette Johansen
:
Indigenous Efflorescence and Tjåenieh in Southern Saepmie. Rethinking Language Revitalization Research in Conversation with a Saemie Illustrator
UiT Norges arktiske universitet 2020
FULLTEKST
Elin Furu Markusson,
Åse Mette Johansen
:
“Derfor har vi lite felles å bygge på når samer og norsktalende nordmenn skal forsøke å forstå hverandres språk”. En kritisk nærlesing av læreverk i norskfaget på ungdomsskoletrinnet
UiT Norges arktiske universitet 2020
FULLTEKST
Marte Idrupsen,
Karoline Dalheim Kornbakk,
Åse Mette Johansen,
Hella Veierud Busch
:
Arbeidsrettet norskopplæring – et helhetlig læringsrom
UiT Norges arktiske universitet 2020
FULLTEKST
Torvid Hegstad,
Hella Veierud Busch,
Åse Mette Johansen
:
Respons som katalysator for utvikling av akademisk tekstkyndighet
UiT Norges arktiske universitet 2020
FULLTEKST