Bilde av Johansen, Åse Mette
Bilde av Johansen, Åse Mette
Associate Professor of Scandinavian Linguistics Department of Language and Culture ase.mette.johansen@uit.no +4777645797 (+47) 95 72 66 16 You can find me here

Åse Mette Johansen



  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
    Peter Lang Publishing Group 2024 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Åse Mette Johansen, Elin Furu Markusson :
    'I know the world in two languages': Sámi multilingual citizenship in textbooks for the school subject Norwegian between 1997 and 2020
    Universitetsforlaget 2022 ARKIV / DOI
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2023 ARKIV / OMTALE
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation
    2024
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    “I was the only Sámi in our family for a very long time”: A nexus analysis of language and culture revitalisation
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
    Fagbokforlaget 2024 ARKIV
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
    2024
  • Sara Fløtlien, Åse Mette Johansen :
    Bidialektisme i digital kommunikasjon: En studie av to språkbrukeres skrivepraksiser
    2024 FULLTEKST
  • Sofie Alstad Førlie, Kristine Bentzen, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
    2024 FULLTEKST
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
    Natur och kultur 2024 ARKIV
  • Oliver Pettersen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
    2024 FULLTEKST
  • Sigrid Forshaug, Trine Jeanette Sørensen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
    2024 FULLTEKST
  • Stian Hårstad, Åse Mette Johansen :
    «Æg e no pærre et stakkars finn»: Utforsking av skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
    2024 OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis: Bokpresentasjon
    2024
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
    2023
  • Marit Irene Andreassen, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten. En kombinert studie av tale- og skriftspråk
    2023 FULLTEKST
  • Per-Henning Mathisen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
    UiT Norges arktiske universitet 2023 FULLTEKST / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Flere folk i nord er lei av å høre «kor dem bor»: –Uttrykket begynner å miste sin sjarm
    13. June 2023 DATA
  • Åse Mette Johansen :
    Uttrykket «vi vet hvor vi bor»
    14. June 2023 DATA
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
    2023 OMTALE
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Om samisk i norskfaget og et garnnøste
    2023 OMTALE
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
    2023
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget og medborgerskaps-tanken
    2023 OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Sámi language in Norway
    2023
  • Elin Furu Markusson, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Framstilling av samiske språk og språkforhold i et norsklæreverk i perioden 1997–2020
    2023 PROSJEKT
  • Veronica Lund Furuheim, Åse Mette Johansen :
    Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse
    2023 FULLTEKST
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
    2023
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
    2023 OMTALE
  • Marit Lockertsen, Åse Mette Johansen :
    «Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Breaking silence: A longitudinal study of language shift
    2022
  • Katharina Andersen Bewalitz, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk språk og medborgerskap i norskbøker for ungdomstrinnet i perioden 1997–2020
    2022
  • Sofie Pernille Nilsen Fossli, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske». En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST / OMTALE
  • Tonje Larsen, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    «No har vi ennjdele fått åss honnj!» En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Vibeke Elvan, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    «Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19?» En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Knut Ørke, Kristine Bentzen, Åse Mette Johansen, Helene Ruud Jensberg, Anya Vinichenko :
    Dialektbruk i norskopplæringa
    02. November 2022 FULLTEKST / OMTALE
  • maria fenes, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    «Jeg tror nok det kommer til å dø ut men vi trenger liksom ikke å utrydde det». Ein studie av korleis auka nynorskeksponering kan verke inn på haldningar hos elevar med nynorsk som sidemål
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Julie Listad Sveinsen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    “Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk”. En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget i Kunnskapsløftet 2020
    2020 DATA / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Språklig fornorskning og livslang flerspråklighet – taushet og tematisering
    2020
  • Torjer Andreas Olsen, Åse Mette Johansen :
    Urfolkstematikk og flerspråklighet i fagfornyelsen
    2020
  • Irene Karin Larsen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Videosamtale om arbeid med samisk litteratur i norskfaget i vgs.
    2020
  • Eivind Nessa Torgersen, Åse Mette Johansen :
    Forord
    Målbryting 2020 DOI
  • Kaja Nan Gjelde-Bennett, Deatra Walsh, Åse Mette Johansen :
    Indigenous Efflorescence and Tjåenieh in Southern Saepmie. Rethinking Language Revitalization Research in Conversation with a Saemie Illustrator
    UiT Norges arktiske universitet 2020 FULLTEKST
  • Elin Furu Markusson, Åse Mette Johansen :
    “Derfor har vi lite felles å bygge på når samer og norsktalende nordmenn skal forsøke å forstå hverandres språk”. En kritisk nærlesing av læreverk i norskfaget på ungdomsskoletrinnet
    UiT Norges arktiske universitet 2020 FULLTEKST
  • Marte Idrupsen, Karoline Dalheim Kornbakk, Åse Mette Johansen, Hella Veierud Busch :
    Arbeidsrettet norskopplæring – et helhetlig læringsrom
    UiT Norges arktiske universitet 2020 FULLTEKST
  • Torvid Hegstad, Hella Veierud Busch, Åse Mette Johansen :
    Respons som katalysator for utvikling av akademisk tekstkyndighet
    UiT Norges arktiske universitet 2020 FULLTEKST

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →