Student activities

Skolelaboratoriet i realfag og teknologi
Tilbake til elevaktiviteter Ressurser Om skolelaboratoriet Læreraktiviteter Elevaktiviteter

Bestemmelse av C-vitamin konsentrasjon ved hjelp av titrering

Titrering.jpg

c-vitaminEr det mindre C-vitamin i "billig" appelsinjuice?
Hvilken frukt har mest C-vitamin?

Disse og flere spørsmål skal elevene svare på ved å bestemme C-vitamininnholdet i frukt og juice ved hjelp av titrering.

Elevene lager først en standardkurve for askorbinsyre. Ved hjelp av titreringer skal elevene så bestemme C-vitamininnholdet i uilke frukter og juicer. Metoden gir eksakte verdier for C-vitamininnhold. Mer informasjon finner du i lab-beskrivelsen

Grunnet ordinær undervisning er det lite kapasitet på kjemilab om høsten.

Opplegget berører følgende kompetansemål:

Naturfag VG1:

  • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

Kjemi 1:

  • gjennomføre volumetrisk og gravimetrisk titreranalyse og drøfte bruk av titreranalyse
  • planlegge og gjennomføre forsøk, estimere usikkerhet og vurdere feilkilder, presentere resultater og argumentere for gyldigheten av resultater og konklusjoner
  • bruke data, simuleringer og beregninger i tolkninger og til å trekke konklusjoner

Fagområde: Kjemi
Type aktivitet: Labøvelse
Skolefag: Kjemi 1, Naturfag VG1
Varighet: 3 timer
Maks antall elever: 30
Målgruppe: Videregående
Ansvarlig: Seuthe, Lena

Klikk her for å melde på din klasse!