Har du en lidenskap for musikk og drømmer om en karriere som musiker eller musikkpedagog?
En bachelorgrad i musikkutøving kan være veien å gå! Utdanningen gir deg muligheten til å utvikle dine musikalske ferdigheter og utforske en rekke sjangere, fra klassisk og jazz til popmusikk.
Lærerne på Musikkonservatoriet består av engasjerte og internasjonalt aktive musikere, forskere og pedagoger. Som student settes du i sentrum, og får tilgang til personalets kompetanse gjennom individuell hovedinstrumentundervisning, samspill og undervisning i emner som musikkteknologi, musikalsk analyse, gehør, ensembleledelse og komponering/arrangering.
Som student i musikkutøving vil du ha mange muligheter til å opptre og samarbeide med andre musikere og vil også ha tilgang til nettverk og ressurser som kan hjelpe deg med å starte din karriere som musiker etter endt utdanning.
En bachelorgrad i musikkutøving med pedagogisk retning, vil lære deg pedagogiske prinsipper og hjelper med å formidle dine kunnskaper til andre og inspirere dem til å utvikle sin egen musikalske vei.
En bachelorgrad i musikkutøving kan åpne dørene til en rekke karrieremuligheter, inkludert å opptre som solist eller i en gruppe, undervise musikk, jobbe i musikkbransjen eller du kan fortsette din utdanning med en mastergrad. Uansett hva dine mål er, vil en bachelorgrad i musikkutøving gi deg de ferdighetene og erfaringene du trenger for å lykkes.
Søk nå for å starte en karriere i musikk!
For spørsmål om studiet eller søknaden, send e-post til:
Maria Medby Tollefsen
Teacher in Musicianship. Head of Bachelor in music performance.
Tor Anton Sørensen
Rådgiver
Studiet er et fulltidsstudium over 4 år og inndelt i to avdelinger, hver på 120 studiepoeng (sp).
Første og andre studieår - 1. avdeling
Utøvende emner:
- Hovedinstrument (60 sp)
- Støtteinstrument piano (10 sp)
Basisemner:
- Identitet, profesjon og bransje (10 sp)
- Musikkteknologi (10 sp)
- Komponering og arrangering (10 sp)
- Lytting og gehør (10 sp)
- Musikkhistorie og analyse (10 sp)
Utøvende emner legger vekt på å gi studentene et solid teknisk og musikalsk grunnlag på sitt hovedinstrument. Basisemnene bidrar til å gi studentene en bred musikalsk kunnskaps- og ferdighetsbase som utvikler forståelsen for musikk, og som gjør studenten i stand til å ivareta ulike oppgaver i yrkeslivet som musiker.
Tredje og fjerde studieår - 2. avdeling
Du kan velge ett fordypningsområde
- Fordypning hovedinstrument:
- Hovedinstrument (60 sp)
- Gehør på tvers (5 sp)
- Innføring i ensembleledelse (5 sp)
- Valgemner til sammen 50 sp.
Fordypning hovedinstrument gir studenten et solid fundament som utøver og med sterk bevissthet rundt egen musikalsk kommunikasjon og formidling.
- Fordypning instrumentalpedagogikk:
- Hovedinstrument (40 sp)
- Gehør på tvers (5 sp)
- Innføring i ensembleledelse (5 sp)
- Fagdidaktikk (22,5 sp)
- Instrumentaldidaktikk (7,5 sp)
- Pedagogikk (30 sp)
- Praksis (0 sp)
- Valgemner til sammen 10 sp.
Fordypningen instrumentalpedagogikk gir kompetanse til musikkundervisning i grunnskole, instrumentalundervisning i kulturskole og på videregående skole.
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- om å utøve, analysere og formidle musikkuttrykk fra forskjellige musikktradisjoner inklusive nordområdene
- om musikkens historie, estetikk, teori, begreper og repertoar
- om forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid i fagfeltet
- om musikklivets og arbeidslivets krav og forventninger
- om et bredt og allsidig repertoar som er relevant for fremtidig yrkesvirksomhet
Ferdigheter
- vise gode utøvende ferdigheter solistisk og i samspill med andre
- kunne utøve og formidle kunstneriske ideer og vise stil- og sjangerforståelse på et profesjonelt nivå
- kunne reflektere omkring egen utøvende praksis, både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- ha en bred forståelse av musikk som kunstart i et historisk, kulturelt, kunstfaglig og samfunnsmessig perspektiv
- kunne ta ansvar for egen kunstnerisk kreativ utvikling og forholde seg reflektert til egen yrkesutøving
- kunne bidra til godt samspill både musikalsk og sosialt
For de som velger fordypning instrumentalpedagogikk kommer i tillegg følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- om barn, unge og voksnes læring og utvikling
Generell kompetanse
- ha bred kunstfaglig, pedagogisk og didaktisk kompetanse
- kunne bruke sitt instrument – gjerne flere – på en skapende måte i undervisning og formidling
- kunne legge til rette for god læring for enkeltelever og grupper
Med kombinasjon av fordypning og valgemner i andre avdeling, vil utdanningen kvalifisere for et meget bredt spekter av arbeidsområder innen skapende, pedagogisk, kunstnerisk og kulturell sektor.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, samt opptaksprøve.
Opptaksprøven består av:
- Skriftlig teori- og gehørprøve
- Utøvende prøve på hovedinstrument som omfatter prima vista og prøve på piano biinstrument
- Intervju
Studiet er adgangsregulert.
Undervisning og arbeidsformer beskrives nærmere i de enkelte emneplaner. Ulike former kan være individuell instrumentalundervisning, samspill, forelesninger, prosjekter, seminarer, workshop og lignende.
Eksamens- og vurderingsformer som benyttes: Utøvende eksamen, hjemmeeksamen, muntlig eksamen, praktisk eksamen og mappevurdering.
Det benyttes vurderingsuttrykk bestått/ikke bestått og karakterskala A–F.
De pedagogiske emnene i Fordypning instrumentalpedagogikk utgjør 60 studiepoeng, og bygger på den til enhver tid gjeldende rammeplan for Praktiskpedagogisk utdanning fastsatt av relevant departement.
Praksis 1 (3. studieår):
- Praksisundervisning inkludert for- og etterarbeid og veiledning utgjør totalt 30 arbeidsdager
- Pedagogisk observasjon med fokus på undervisning av nybegynnerelever (1 uke)
- Undervisning av nybegynnere i instrumentalfaget, enkeltvis og i grupper (punktpraksis fordelt over 12 uker, fortrinnsvis på kulturskolen)
- Undervisning av viderekomne elever (samarbeidspraksis med øvingslærer, fortrinnsvis på videregående skole, punktpraksis fordelt over 2 uker)
Praksis 2 (4. studieår):
- Praksisundervisning inkludert for- og etterarbeid og veiledning utgjør totalt 30 arbeidsdager
- Pedagogisk observasjon av musikkundervisning i grunnskolen (1 uke)
- Praksisforberedelse og simultanpraksis med medstudenter (1 uke)
- Undervisningspraksis i grunnskolen, minst 24 timer selvstendig undervisning fordelt over 2 uker
Avtalen med praksissted/praksisveileder bygger på vilkår fastsatt i ’Avtale om arbeidsvilkår for øvingslærere i allmennlærerutdanningen som arbeider i grunnskole, videregående skole og folkehøgskole’, jfr. rundskriv (UFD) F-04-05
Norsk
Studiet kvalifiserer for opptak til masterstudier innen musikk, instrumentaldidaktikk, hørelære med didaktikk og praksis og tilsvarende masterutdanninger.
Studenten kan søke om utveksling inntil to semestre. Det legges til rette for utvekslingen tredje eller fjerde studieår.
Studenten kan velge å ta eksamen på utvekslingsstedet eller ved UiT Musikkonservatoriet.
Det forutsettes at studentene har avlagt eksamen i henhold til normert studieprogresjon før utveksling kan godkjennes.
Asbjørnsen, Lars
Professor of flute
Drecker, Anneli Marian Aareskjold
Ass. professor
Lund, Jon Halvor
Jon Halvor Lund is co-principal bassoonist at the Norwegian National Opera and Ballet and teaches bassoon at Barratt Due's Music Institute and at the Music Conservatory of the Arctic University of Norway in Tromsø. He is a member of the wind ensemble Oslo Chamber Academy and has in recent years substituted as principal bassoonist in orchestras including the Oslo Philharmonic, Stavanger Symphony, and the Danish Radio Symphony Orchestra.
Before joining the Opera Orchestra in 2014, he served as the principal bassoonist in the Kristiansand Symphony Orchestra for ten years. He also worked for two years as assistant principal bassoon in the Barcelona Symphony Orchestra, and had a one-year substitute position in the Oslo Philharmonic.
Jon Halvor studied at the Norwegian Academy of Music and the Hochschule für Musik und Theater Hannover in Germany, with Torleiv Nedberg, Eirik Birkeland, and Dag Jensen as his bassoon instructors.
Additionally, he is a co-founder and chairman of DOR - Norwegian Double Reed Society - a newly established organization for oboists and bassoonists in Norway.
Hoff, Jan Gunnar
Employed as a professor in jazz and rhythmic music at the Music Conservatory in Tromsø. Main area is jazz piano and keyboard instruments. Sits in the Program Board for MK.
Sandvik, Audun André
Cello Professor
Sommerfelt, Eyvind
Teaches trombone, bass trombone, chamber music, instrumental teaching, audition training and arranging/composing.
Coordinator for chamber music, classical.
Responsable for subject Arranging/Composition 1 MUS-1506
Responsable for subject Audition training, MUS-2813
Aukner, Karen Marianne
Assistant professor Viola