Lingvistikk

Portrettbilde

Kristine Bentzen

Professor nordisk språkvitenskap
Unit: Department of Language and Culture

Research areas:

Forskningsinteresser:

Mine forskningsinteresser inkludererer sammenlignende språkvitenskap, syntaks, pragmatikk og informasjonsstruktur, nordiske dialekter, barnespråk, første- og andrespråktilegnelse, flerspråklighet, språkrevitalisering, norsk, norske dialekter, nordiske språk, samiske språk og engelsk.

Jeg har bakgrunn fra teoretisk syntaks, spesielt forholdet mellom syntaks og informasjonsstruktur. I doktorgraden min (2007) undersøkte jeg ordstillingsvariasjon i nordnorske dialekter, i sammenligning med andre skandinaviske språk/dialekter. Avhandlinga mi inkluderer også et kapittel om førstespråkstilegnelse av ordstillingsmønstre underordnede setninger på nordnorsk.

Etter doktorgraden har jeg fortsatt å forske på teoretisk syntaks og informasjonsstruktur, og på språktilegnelse.

Jeg har også kommet tilbake til et tema jeg jobbet med i mastergraden min (2000), nemlig språktilegnelse hos flerspråklige barn, og tverrspråklig påvirkning.

Et annet forskningsfelt som jeg har begynt å jobbe med i senere år omhandler samiske språk, og da spesielt nordsamisk og språktilegnelse hos samiskspråklige barn. Fra 2011-2017 ledet jeg prosjektet DASAGO (Davvisámigiel mánáid giellaovdáneapmi – North Sami child language acquisition), finansiert av Forskningsrådet. I dette prosjektet jobbet vi blant annet med å utvikle en tilpasning av MacArthur-Bates CDI (Communicative Development Inventory) til nordsamisk, samt at vi samlet inn et barnespråkskorpus av nordsamisktalende barn. Vi undersøkte også ulike grammatiske fenomener i samisk (barne)språk med utgangspunkt i dette korpuset. Vi jobber fortsatt med materiale som ble samlet inn i forbindelse med dette prosjektet.

Til sist har jeg nå begynt å sette meg inn i et tema som jeg lenge har vært interessert i, nemlig språkvansker. Jeg holder for tida på med en mastergrad i logopedi, og håper å forske på denne tematikken i fremtida.

For tida jobber jeg med blant annet:

  • Object shift/Objektsveksling i norsk og andre skandinaviske språk, både i voksenspråk og i barnespråk
  • OV/VO-veksling i nordsamisk, både i voksenspråk og i barnespråk
  • Første- og andrespråkstilegnelse av ordstillingsvariasjon og informasjonsstruktur
  • Flerspråklig språktilegnelse (norsk/engelsk, norsk/nordsamisk) og tverrspråklig påvirkning
  • Tilegnelse av nordsamisk i et språkrevitaliseringsperspektiv

Jeg er involvert i følgende eksterne prosjekter:

  • Ekstern ekspertkonsulent i prosjektet The development of Object Shift in North Germanic Child Language, ledet av Filippa Lindahl (Vest Universitet, Sverige)
  • SamBa – Growing up in the Arctic. A longitudinal study of early childhood development and health in indigenous and non-indigenous children, ledet av Siv Kvernmo (Institutt for klinisk medisin, UiT)
Portrettbilde

Tove Bull

Professor emerita nordisk språkvitenskap
Unit: Department of Language and Culture

tove.bull@uit.no +4777646587
Research areas:

Språk og samfunn-gruppa:

https://uit.no/prosjekter/prosjekt?p_document_id=223980

Portrettbilde

Laura Alexis Janda

Professor russisk språkvitenskap
Unit: Department of Language and Culture

laura.janda@uit.no +4777645680
Research areas:

russisk språk, slaviske språk, samisk språk, lingvistikk, kognitiv lingvistikk, korpuslingvistikk

Portrettbilde

Tore Nesset

Professor i russisk språkvitenskap
Unit: Department of Language and Culture

tore.nesset@uit.no +4777645633
Research areas:

Min sentrale forskningsinteresse er russisk språk. Jeg arbeider i skjæringspunktet mellom kognitiv lingvistikk og russisk språkvitenskap med særlig vekt på kvantitativ analyse av korpusdata. Jeg er også interessert i historisk lingvistikk og har skrevet læreboken How Russian Came to Be the Way It Is (Slavica Publishers 2015).

Portrettbilde

Hilde Sollid

Professor i nordisk språkvitenskap
Unit: Department of Language and Culture

Research areas:

I forskninga mi er jeg opptatt av språkforhold i Nord-Norge, og i mine forskningsinteresser dreier seg blant anna om språkutdanningspolitikk for historiske minoriteter (samer og kvener/norskfinner). Sentrale stikkord er flerspråklighet, identitet, språkideologier, sted og medborgerskap. 

I perioden 2021–2026 leder jeg NFR-prosjektet Flerspråklighet og overganger i utdanningssystemet (MultiTrans). 

Portrettbilde

Marit Westergaard

Professor engelsk språkvitenskap / Leder for Center for Language, Brain & Learning (C-LaBL)
Unit: Department of Language and Culture

Research areas:

First, second/third, and bilingual language acquisition, syntactic variation, heritage languages, language attrition, diachronic change, com­parative syntax, word order, nominal structure (grammatical gender, definiteness, possessives), English, Norwegian (especially North Norwegian dialects), Russian, German

Personal website: https://site.uit.no/maritwestergaard/

fuf-kom-formidling@hjelp.uit.no