autumn 2025
VID-6332 Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager - 30 stp

Type of course

Videreutdanningsemne på masternivå. Kan ikke tas som enkeltemne.

Admission requirements

Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registreres på EVU-web ved UiT. Frist 15. april.

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LPU-3010 Ledelse i utdanningsinstitusjoner 1 15 stp
LPU-3011 Ledelse i utdanningsinstitusjoner 2 15 stp

Course content

Emnet gir en bred teoretisk oversikt over barnehagen som organisasjon. I tillegg gir emnet en teoretisk og praktisk innsikt i ledelse av barnehagen som pedagogisk institusjon for å fremme utviklings- og læringsprosesser slik at barns lek, læring, danning og behov for omsorg ivaretas i tråd med rammeplan for barnehager. Med bakgrunn i dette fokuseres det særlig på lederens ansvar for utvikling av barnehagen som organisasjon.

Følgende tema vil legges til samlingene:

  • Rollen som styrer og leder av barnehagen som organisasjon og institusjon.
  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet og lærende organisasjon.
  • Utviklings-, endringsprosesser og læringskulturer.
  • Tidlig innsats og inkluderende barnehage miljø.
  • Styring, ledelse og samarbeid med andre relevante institusjoner.

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha:

Kunnskaper om:

  • ledelse, organisasjon, endring og utvikling.
  • barnehagens oppgaver og roller i samfunnet.
  • barnehager som lærende organisasjoner.
  • ledelse og lederrollen i barnehagen.
  • kommunikasjon og samarbeid.

Ferdigheter i å:

  • analysere, lede, endre og utvikle barnehagen.
  • innhente og tolke relevant teori og datamateriale knyttet til barnehagen, samt anvende dette som grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid.
  • forstå og håndtere konflikter og dilemmaer, og være bevisst egen rolle.
  • ta ansvar for barnehagens samarbeid med foresatte, barnehageeier, lokalmiljø og næringsliv.
  • utvikle egen lederidentitet.
  • samarbeide og kommunisere konstruktivt for å oppnå inkluderende fellesskap og øvrige mål som er satt for organisasjonen.

Generell kompetanse:

Studenten kan;

  • planlegge, organisere, lede og evaluere læringsprosesser og utviklingsarbeid, slik at det legges til rette for både individuell og kollektiv utvikling i organisasjonen.
  • kvalitetsikre barnehagens pedagogiske arbeid slik at barns lek, læring, danning og omsorg ivaretas i tråd med gjeldende lov- og planverk.
  • vise forståelse for og har innsikt i mellommenneskelige prosesser og kommunikasjonsteori, samt evne til å se egen rolle og påvirkning i samspillet med andre.

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningen organiseres i 7 tematiske samlinger i Tromsø av ca. 3 dagers varighet fordelt over 3 semester. På samlingene vil undervisningen i hovedsak være prosessrettet der det veksles mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre prosessgrupper.

Undervisningen vil være relatert til teori og praksiserfaringer. Det forutsettes at studentene deltar aktivt i læringsaktivitetene og prosessgruppearbeidet. Før og mellom samlingene arbeider studentene individuelt og i grupper på 3-4 studenter med eksamensoppgaven. Det gis veiledning til oppgaveskrivingen.

Canvas benyttes som digital læringsplattform og som kommunikasjonsverktøy.


Examination

Examination: Weighting: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 1/2 2 Timer Pass – fail
Oppgave 1/2 Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Skriftlige tekster Approved – not approved
Obligatorisk fremmøte Approved – not approved
Inntil 12 timer veiledning om eksamen Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Individuelle bidrag med skriftlige tekster og deltakelse på veiledning av gruppebasert eksamensoppgave.
  • 70% deltakelse på undervisning.

More info about the oral exam

Gruppebasert framlegg av oppgave.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet. Kun deleksamener som ikke er bestått må tas på nytt.
  • Earlier years and semesters for this topic