I arbeidet med avhandlingen ”Å lese for å lære – tospråklige utfordringer i utviklingen av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv”, har Høier undersøkt lesekompetansen til et utvalg elever bosatt i tre kommuner der norsk er det dominerende språket. De utvalgte elevene har samisk som førstespråk, norsk som andrespråk og kommer fra tospråklige hjem. I lokalmiljøet prates det hovedsaklig norsk, men ønsket om å vitalisere det samiske språket er sterkt. På tross av vilje og positive holdninger, utvikler elevene bedre forståelse for norske enn for samiske tekster.
Samarbeid må til For å finne løsninger på problemet, ble det opprettet et samarbeidsprosjekt mellom skole, hjem og lærerutdanning. Prosjektets mål var å skape en felles forståelse av forskjellene mellom hverdagsspråk og skolespråk. Dessuten skulle prosjektet lete etter svar på hvordan skole og hjem i fellesskap kunne bedre elevenes forutsetninger for å lese samisk bedre. Høiers avhandling viser at behovet er stort for å avklare hjemmet og skolens roller i arbeidet med å styrke det samiske språkets stilling. Avhandlingen viser også at lærerutdanningen bør samarbeide med skolen og hjemmet i arbeidet med tospråklig undervisning, for å fremskaffe kompetente lærere og for å bidra til en best mulig fremtid for tospråklig utdanning.
Om doktoren Jorunn Høier er førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen. Hun arbeider til daglig med spesialpedagogikk, med vekt på språk-, tale- og kommunikasjonsvansker. Høier arbeider også med leseopplæring generelt, leseutvikling hos tospråklige elever og lesevansker. Den 25. oktober disputerte hun ved Universitetet i Tromsø og oppnådde graden PhD.
Kontaktperson: Jorun Høier, Høgskolen, 77660415/90151136, jorun.hoier@hitos.no
|