Lærte fag på engelsk og tysk på fritiden

Regjeringen, næringslivet, NHO og UiT ønsker at flere norske studenter skal studere i Tyskland. Mathias Eliassen dro til München og lærte fag på engelsk og tysk på fritiden.
Brøndbo, Stig
Published: 21.02.17 16:00 Updated: 28.02.17 09:36
Tromsø Alta Hammerfest Kirkenes Harstad

Mathias Eliassen dro til München og lærte fag på engelsk og tysk på fritiden. Han hadde et fantastisk år i Tyskland og anbefaler andre studenter til å dra dit på utveksling. Foto: Stig Brøndbo
Ludwig-Maximilians-Universität München ble stiftet i 1472 og har lang tradisjon med å ta imot utenlandske studenter på utveksling. Foto: Lana Krehic

Tyskland er Norges viktigste partner i Europa, og over halvparten av NHOs medlemsbedrifter vektlegger kompetanse i fremmedspråk ved nyansettelser. Øverst på ønskelisten står tysk språk- og kulturkunnskap.

– Norge trenger kompetanse om det tyske samfunn, språk og kultur, og hver sjuende NHO-bedrift oppgir at de har et konkret behov for tysk, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.  Samtidig har andelen norske studenter som tar en grad ved et tysk universitet gått ned, viser en rapport fra Senter for internasjonalisering av utdanning.

Fokus Tyskland
For å få flere UiT-studenter til å velge et utvekslingsår ved et tysk kvalitetsuniversitet, arrangerer UiT en tysk fokusuke 20.- 24. mars. På programmet står blant annet besøk fra flere tyske universiteter, som kommer til Tromsø for å presentere sine utdanningsprogrammer.
– Vi håper at våre studenter vil delta på den tyske fokusuken for å lære mer om mulighetene til å dra på utveksling til Tyskland. De har veldig gode universiteter, og noen av dem er blitt et såkalt ”Exzellenzuniversität”. Siden mange tyske universiteter i også tilbyr undervisningen på engelsk, burde ikke språket være et problem, mener Marie-Theres Federhofer, prodekan for forskning ved fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning.

Alt på engelsk
– Jeg lærte fag på engelsk, mens tysken plukket jeg opp på fritiden og på kveldskurs, sier Mathias Eliassen. Han er inne i sitt siste semester på sin bachelor i samfunnsøkonomi ved UiT, og kom hjem fra ett år ved Ludwig Maximilians Universität München i august 2016.
– Det var utrolig lærerikt på alle måter – faglig, språklig, kulturelt og sosialt. Jeg hadde høye forventninger til studieåret før jeg dro ut, og jeg kom ikke skuffet hjem, sier Eliassen.

Faglig fokus
Da Eliassen skulle velge studiested, stod valget mellom å reise til et eksotisk sted for å ha det gøy eller til et kvalitetsuniversitet for å kombinere opplevelser med fag. Med seg til Tyskland hadde han kun tysk fra videregående.
– Den første måneden var det et tysk språkkurs for alle internasjonale studenter. Det var en flott møteplass for studenter og nok påfyll av språk til at jeg klarte meg fint i hverdagen, sier Eliassen. All undervisning var på engelsk.
– I tillegg tok jeg et fag på tysk for å øve litt mer på kombinasjonen fag og språk, sier Eliassen.

Internasjonalt fokus
Da økonomistudenten kom tilbake til UiT fikk han bekreftet at det faglige nivået i Tyskland var godt.
– Og i tillegg til å ha lært fag, språk og kultur, har jeg fått med meg noen erfaringer og opplevelser jeg ikke ville vært foruten, sier Eliassen. Gjennom organisasjonen AIESEC ved det tyske universitetet fikk han anledning til å reise seks uker til Taiwan for å undervise i engelsk.

– Også det var utrolig lærerikt og gøy, sier Eliassen.

Her finner du programmet for Fokus Tyskland

Her kan du melde deg på Fokus Tyskland

Oversikt over internasjonale studie- og nettverkssentre UiT er tilknyttet

Brøndbo, Stig