Rekordopptak til lærerutdanningene ved UiT

UiT Norges arktiske universitet har aldri hatt så mange kvalifiserte lærerstudentsøkere som i år. 628 får tilbud ved en av UiTs lærerutdanninger.
Wangen, Henriette Leine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Henriette Leine Wangen og Inger Elin Utsi
Published: 19.07.17 00:00 Updated: 04.06.18 14:56

Dette er en økning på 34,4 prosent fra 2016 og gjelder både lektorutdanningene, grunnskole- og barnehagelærerutdanningene.

– Dette er helt fantastisk. Lærermangelen i Norge er stor og vi trenger mange nye lærere for å dekke behovet for kvalifiserte lærere i fremtiden. Jeg håper alle som får tilbud, takker ja til studieplassen. Dersom disse studentene fullfører det fem-årige løpet og tar jobb i Nord-Norge, vil de også få ettergitt store deler av studielånet sitt, sier rektor Anne Husebekk, som trekker fram den nye finansieringsordningen som regjeringen har innført.

Rektor Anne Husebekk på universitetsplassen i Tromsø. Foto: Henriette Leine Wangen

Dekan ved HSL-fakultetet, Sonni Olsen, gleder seg også over trenden.

– I Tromsø øker studenttallet for andre år på rad på programmet for 5-10.trinn, og i år er det også svært gode tall for 1-7.trinn. I år starter vi to ulike tilbud i Alta med mulighet for å studere fra ulike steder. Interessen for disse utdanningene er også stor, noe som er veldig gledelig, sier dekan ved HSL-fakultetet, Sonni Olsen.

Karrieremuligheter

Det er også rekordøkning innen lektorutdanning innen realfag. 62 studenter får tilbud noe som utgjør en økning på 87,88 prosent fra i fjor.

– Også lektorutdanningen har kraftig økning, for eksempel har vi aldri hatt så mange søkere til realfagene. Det er tydelig at årets utdanningssøkere prioriterer lærerutdanning. Årsakene kan være mange, som politiske virkemidler i form av stipend og gode arbeidsmuligheter. Det er et stort behov for kompetente lærere på alle nivå, og som ferdig utdannende vil dagens søkere ha store karrieremuligheter, sier Sonni Olsen.

Konkurranse om studieplassene

Alle studiesøkere har nå fått beskjed om hvilken studieplass de tilbys via Samordna opptak. UiT gir 5902 tilbud om studieplass via Samordna opptak. Dette er en liten nedgang på 1,45 prosent fra i fjor da UiT gav tilbud til 5989 studenter. Bakgrunnen til nedgangen er at UiT har tilbudt færre studieplasser gjennom Samordna opptak. På landsbasis er det en generell økning på 2,54 prosent.

– Vi har generelt veldig gode opptakstall ved UiT. Vi er veldig glade for at mange studenter finner UiT attraktivt. UiT tilbyr færre åpne studier i år og det er blitt konkurranse om studieplassene. Det kan bety at studentene som har fått tilbud om studieplass, er bedre kvalifiserte, sier rektor Anne Husebekk.

Ventelister

Ikke uventet er det venteliste til studiene i medisin, sykepleier, odontologi, psykologi, rettsvitenskap, fiskeri- og havbruksvitenskap. Økonomistudiene ved UiT er generelt populære og noen av studiene har ventelister. Det studiet ved UiT med størst økning i søkertallet sammenliknet med 2016, er bachelorstudiet i Arktisk friluftsliv i Alta, der 57 personer får tilbud. Det utgjør en økning på 128 prosent.

Studenter med spørsmål

Slik som tidligere år, er det flest unge studenter som har søkt til UiT via Samordna opptak. Over halvparten av studentene er i aldersgruppa fra 19 til 23 år, og UiT har fortsatt flest studenter fra Nord-Norge. Ved seksjon for studieinformasjon og opptak sitter de ansatte klare til å ta imot spørsmål fra studenter.

Konsulent Emil Skoglund Ellefsen ved seksjon for studieinformasjon og opptak svarer gjerne på dine spørsmål. Foto: Henriette Leine Wangen

– Jeg tror det blir en hektisk dag fra søkere med ulike spørsmål som angår studiene de har søkt på. De kan nå oss både på e-post og telefon, sier konsulent Emil Skoglund Ellefsen.

På denne siden finner du alt du som student trenger å vite før studiestart.

Les mer: Ofte stilte spørsmål og svar

Som student må du svare senest 26. juli om du tar imot studieplassen du er tildelt. Hvis du ikke svarer, mister du både tilbud og ventelisteplass.

Alle opptakstallene er tilgjengelige på Samordna opptak fra klokken 1100 i dag.

Wangen, Henriette Leine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder