Ekspertliste: Påsken 2018

Til journalister: Påsken står straks for døren, og ved UiT finnes forskere som kan besvare spørsmål angående ski- og fjellturer, snøskred, kriminallitteratur eller rett og slett hvorfor vi feirer denne høytiden.
Aarskog, Karine Nigar
Published: 21.03.18 15:00 Updated: 27.03.18 09:33

Påsken som religiøs høytid:

Snart er det påske!
Snart er det påske! Foto: Randi Solhaug

Førsteamanuensis Roald E. Kristiansen, Institutt for historie og religionsvitenskap
Telefon: 776 45533 / 957 55 024
E-post: roald.kristiansen@uit.no
Forskning: Kristiansens forskningsinteresser er nordnorsk og samisk religionshistorie, og han kan uttale seg om påsken som religiøs høytid.

Snøskred:

Kommunikasjonsansvarlig Espen Nordahl, Kompetansesenter for snøskred, Idrettshøgskolen
E-post: espen.nordahl@uit.no
Forskning: Troms er det fylket i Norge som har flest omkomne i snøskred, og det jobbes med å få ned dette antallet blant annet på kompetansesenteret hvor Nordahl jobber. Han kan dessuten fortelle hvordan vi alle kan ferdes i påskefjellet slik at vi ikke utløser snøskred. Nordahl er selv toppturentusiast, og har skrevet boka Toppturer i Troms.

Førsteamanuensis Andrea Mannberg, Handelshøgskolen ved UiT
E-post: andrea.mannberg@uit.no
Forskning: Forskning viser at den store majoriteten av alle skredulykker forårsakes av den såkalte menneskelige faktoren. Mannberg forsker på hvordan sosial interaksjon og begrenset kognitiv kapasitet påvirker risikotaking i skredterreng. Hun kan for eksempel fortelle om de tankefeller som mange mennesker går i når de ferdes i fjellet.

Førsteamanuensis Audun Hetland, Institutt for psykologi
Telefon: 776 46368 / 930 41 612
E-post: audun.hetland@uit.no
Forskning: Forsker på emosjoner og motivasjon, ekstremsport og friluftsliv. Å vurdere skredfare er komplisert. Dette vet folk som ferdes i fjellet vinterstid. Likevel er ni av ti dødsulykker utløst av de som omkom eller av noen de var på tur med. Derfor er måten vi vurderer skredfare på og beslutningen vi tar livsviktig. En av utfordringene er at snøskred er et relativt sjelden fenomen hvor vi sjelden får noen klar tilbakemelding fra naturen. At det ikke gikk snøskred på forrige tur kan være fordi vi hadde flaks. Audun Hetland leder forskningsgruppen i Center for Avalanche Research and Education (CARE). Målet til skredsenteret er å tilrettelegge for at vi kan gjøre gode beslutninger i skredterreng slik at alle kan komme levende hjem fra fjellet.

Kriminalromanen:

Professor Michael Schmidt, Institutt for kultur, litteratur og språkvitenskap
E-post: michael.schmidt@uit.no
Forskning: Schmidts forskningsinteresser favner blant annet om populære litterære sjangere, særlig kriminalromanen og vampyrlitteratur. Han kan fortelle hva det er med kriminalromanen som fengsler oss slik – særlig nå ved påsketider.

Fjellturer og sikkerhet:

Universitetslektor Sigmund Andersen, Idrettshøgskolen
Telefon: 79026442
E-post: sigmund.andersen@uit.no
Forskning: Andersen er fagkoordinator for Arktisk Naturguide på Svalbard. Han kan fortelle om sikkerhet i vinterfjellet, turplanlegging og valg og bruk av utstyr til ferdsel og leir i vinterfjellet.

Førstelektor Rune Waaler, Idrettshøgskolen
E-post: rune.waaler@uit.no
Forskning: Waaler har gått Norge på langs på ski, samt krysset Svalbard på ski med polarhund. Han har også vært hundekjører for en sydpolekspedisjon, og har ansvar for faget Hundekjøring ved UiT. Han kan snakke om hundekjøring og skiferdsel med hund, samt sikkerhet i fjellet generelt, veivalg i fjellet, orientering, nedkjøling og forfrysning.

Nedkjøling:

Professor Torkjel Tveita, Institutt for klinisk medisin
Telefon: 776 26208
E-post: torkjel.tveita@uit.no

Professor Mads Gilbert, Institutt for klinisk medisin
Telefon: 776 26197 / 908 78 740
E-post: mads.gilbert@uit.no
Forskning: Tveita og Gilbert er blant verdens fremste eksperter på hypotermi, og i gjenoppliving av folk som har blitt kjølt ned til ekstreme temperaturer. I år 2000 reddet Gilbert og hans team livet til en kvinne som hadde en temperatur på 13,7 grader. Dette er den laveste kroppstemperatur registrert på en levende person.

Skitrening og skismurning:

Førsteamanuensis Tor Oskar Thomassen, Idrettshøgskolen
E-post: tor.o.thomassen@uit.no
Forskning: Thomassen kan fortelle om skitrening og skismurning, for eksempel hvordan man skal unngå bakglatte ski. Forskningsprosjektene til Thomassen er om motivasjon, lidenskap og idrettsprestasjoner innenfor langrenn og hundekjøring, i tillegg til nærmere studier av diagonalgang og staking i motbakke. Han er også ansatt i en 30 prosent stilling i Olympiatoppen med ansvar for utholdenhet/testing, og å følge opp definerte topputøvere innen sykling, langrenn og løping. I tillegg er han trener for juniorløpere i langrenn i Nordlysbyen Ski, Alta.

Turgleder og barn:

Professor Ørjan Olsvik, Institutt for medisinsk biologi
Telefon: 91674135
E-post: orjan.olsvik@uit.no
Forskning: Vi er alle oppvokst med trusselen om at spiser du snø, får du mark i magen. Er det egentlig sant? Les mer her!

Leter du etter en annen ekspert? Sjekk i UiTs ekspertliste på nett, sortert etter tema.

Aarskog, Karine Nigar
Published: 21.03.18 15:00 Updated: 27.03.18 09:33