Her er vinnerne av Forsker Grand Prix i Tromsø

Maria Olsson vant kveldens Forsker Grand Prix i Tromsø, og Tracy Munthali Lunde kom på andreplass. Begge skal representere UiT i den nasjonale finalen som går av stabelen i Tromsø 29. september.
Solhaug, Randi Merete
Published: 27.09.18 00:00 Updated: 27.09.18 22:21

Stor stemning da vinnerne av Forsker Grand Prix ble kåret i Tromsø torsdag kveld. Foto: David Jensen/UiT

En glad Maria Olsson kunne ta imot pokal av rektor Anne Husebekk. Foto: David Jensen/UiT

De to doktorgradsstipendiatene konkurrerte med sju andre om å bli den beste forskningsformidleren i den regionale finalen av Forsker Grand Prix. Foran et feststemt publikum og dommerpanel på Studentsamfunnet Driv fikk de ni deltakerne kun fire minutter på seg til å vinne juryens og publikums gunst med sin forskning.

Til slutt var det Maria Olsson, stipendiat ved Institutt for psykologi ved UiT, som vant med sitt foredrag om kjønnsroller og forventninger, og hvordan kjønnsrollene er i utvikling.

– Det kjennes fantastisk å snakke om dette i denne settingen. Jeg gjør min forskning med norske skattepenger, og da må jeg gi tilbake. Det var så mye spennende å lære fra de andre også, dette må vi gjøre mer av, mener Olsson.

Tracey Munthali Lunde og Maria Olsson. Foto: David Jensen
På andreplass kom Tracy Munthali Lunde, stipendiat ved Institutt for klinisk odontologi ved UiT, som presenterte sin forskning på resistente bakterier, hvordan de formerer seg og hva som skal til for å bekjempe dem.

–Jeg synes det er et viktig tema, og det er viktig å si det på en måte alle forstår. Dette angår oss alle. Dette er ikke et problem som bare finnes på sykehus, sier Munthali Lunde.

Lørdag 29. september står de to på scenen på Studentsamfunnet Driv igjen, denne gang med konkurrenter fra Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen. Da skal Norges beste forskningsformidler kåres.

–  Jeg er superstolt og imponert over forskerne her i kveld! Denne formen for forskningsformidling er til stor glede for mange. Nå gleder vi oss alle sammen til den nasjonale finalen her i Tromsø på lørdag, sier rektor Anne Husebekk.

Forsker Grand Prix er en del av den landsomfattende forskningsfestivalen Forskningsdagene.

Kontaktpersoner:

Camilla Martinsen Torneus,  rådgiver, tlf.  907 35 336, e-post: camilla.martinsen@uit.no

Randi Solhaug, seniorrådgiver, tlf. 905 70 957, e-post: randi.solhaug@uit.no

Solhaug, Randi Merete