God i matematikk - ikke samme som god matematikklærer

Selv om du er god i matematikk, så er det ikke ensbetydende med at du kan bli en god lærer. Lærerstudenter må bevisstgjøres i dette, for at matematikk-undervisningen i grunnskolen skal bli bedre. Det viser ny forskning ved Universitetet i Tromsø.
Solbakk, Mona
Published: 04.06.08 12:43 Updated: 24.06.08 13:02

 
Dr.polit Tone Bulien 
Dr.polit Tone Bulien har fulgt seks allmennlærerstudenter i det obligatoriske kurset i matematikk ved allmennlærerutdanningen.  Dette kurset har de siste årene hatt mellom 20 og 50 prosent stryk ved landets lærerutdanninger.

- Studentene hadde forholdsvis samsvarende opplevelser av kurset uansett forkunnskaper og holdning til matematikk. Det var for eksempel ingen sammenheng mellom negative eller positive holdninger og opplevelsen av en forelesning, sier Bulien.

- Alle seks kunne mene at forelesningen var kjedelig, men begrunnelsen var forskjellig. Enten at matematikken var for vanskelig for dem som hadde dårlig forkunnskap (gjennomgangen gikk for fort) og for lett for dem som hadde god forkunnskap (gjennomgangen var for detaljert).

 

Forventet bedre resultater

Forskningen som Bulien har gjennomført viser også at studenter som forventet høy karakter i starten av matematikkurset, ikke nødvendigvis fikk det. Flere av disse avsluttet med middels til dårlige resultater.

- En årsak til at dem ikke får den forventede karakteren kan være at matematikk-undervisningen i lærerutdanningen er annerledes enn den studentene kjenner fra egen skolegang, forteller Bulien.

 

Ikke nok å være god i faget

En lærer skal ikke bare være god i matematikk, men være en god lærer.

- I lærerutdanningen må man forholde seg at man som lærer ikke bare skal fokuserer på gode matematikkunnskaper, men også ulike undervisnings- og læringsmetoder som innebærer en egen kunnskap om matematikk. Dette kan ses på som en spesiell "lærerkunnskap" om faget. For eksempel må en lærer vite om en elev har gjennomført en oppgave riktig eller galt dersom eleven har valgt en annen utregningsmetode enn den som er vist i læreboka. Det er ikke bare å sjekke om svaret er rett.

 

Studentene må bevisstgjøres

Bulien håper hennes forskning kan bidra til å gi noen svar på hvordan man skal gi allmennlærerstudentene et solid grunnlag for å undervise i matematikk.

- Lærerutdanningen bør veilede studentene i å forstå sin egen forforståelse både i forhold til matematikkunnskap, og til hvordan læring og undervisning i faget foregår. Ved en slik bevisstgjøring vil muligens studenten oppleve både undervisning og pensum i lærerutdanningen annerledes enn studentene i dette forskningsprosjektet gjorde, sier Bulien.

 

Om doktoranden

Tone Bulien er opprinnelig fra Arendal, men arbeider til daglig ved Høgskolen i Bodø. Hun har en bakgrunn som barnepleier, men begynte i 1995 å studere matematikk og fikk sin cand.scient. i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Kristiansand i 2000. Siden da har hun vært ansatt ved Høgskolen i Bodø og underviser der matematikk i førskolelærerutdanningen og allmennlærerutdanningen, og har holdt flere etter- og videreutdanningskurs for lærere. I perioden 2002 -2006 var hun stipendiat, men gikk tilbake til undervisningsstillingen i januar 2007. Hun har siden 2006 deltatt som forsker i prosjektet "Teaching Better Mathematics" (http://prosjekt.hia.no/tbm/) som er et samarbeid mellom fem høgskoler, og er finansiert av Norges Forskningsråds program Praksisrettet FoU i grunnopplæring og lærerutdanning.

 

Kontaktperson: Tone Bulien, dr.polit, tlf. 755 17890, mobiltlf., 915 21 909 , E-post:

tone.bulien@hibo.no

 

Avhandlingen er i universitetets elektroniske vitenarkiv, og kan lastes ned fra munin:

http://hdl.handle.net/10037/1419

Solbakk, Mona
Published: 04.06.08 12:43 Updated: 24.06.08 13:02