Her er prisvinnerne av logokonkurransen
- Vi har fått alt fra klipp-og-lim ved kjøkkenbordet i Båtsfjord til gjennomarbeida forslag fra etablerte byrå. Det er et privilegium å arbeide med en merkevare som er omslutta av så stort engasjement og oppslutning, sier juryens leder og kommunikasjonsdirektør ved UiT, Asbjørn Bartnes.
Betydelig engasjement
- Det er mange som har lagt ned betydelig innsats og engasjement, og brukt av sin tid og kreativitet, til beste for Universitetet i Tromsø. Dette engasjementet setter vi stor pris, og det er verdifullt for Universitetet, sier Bartnes.
Til tross for at mange av forslagene er godt gjennomarbeida og holder høg kvalitet, nådde altså ingen helt opp i konkurransen.
Tre tredjepriser
Juryen har lagt til grunn at det stilles de samme krav til en vinner av konkurransen som til en ny logo.
- Juryen har enstemmig konkludert med at vi ikke kan anbefale noen av de innkomne forslagene som ny logo for Universitetet i Tromsø. Vi har derfor heller ikke kåret en vinner, men deler ut tredjepriser.
De tre prisvinnerne er:
"Yggdrasil" - utarbeida av Blanke Ark, Oslo:

"Abstrakt nordlys" - utarbeida av Sigrun Giil Fugleberg, Sætre:

"Labyrint" - utarbeida av Anne Nilseng, Oslo:

Juryens bedømmelse av prisvinnerne:
"Yggdrasil" - utarbeida av Blanke Ark, Oslo:
"Juryen vurderer forslaget som godt gjennomarbeida og helhetlig. "Yggdrasil" skårer høgt på kriteriene i utlysinga. Forslaget har et sterkt uttrykk som underbygger assosiasjonene i beskrivelsen. Det har en klar arktisk dimensjon, og forener dette perspektivet med et globalt utsyn (verdenstreet).
Reinsdyrassosiasjonen kan lett bli dominerende. Det er i så fall en krevende sammenblanding av ubeslekta elementer. Reinsdyrgeviret underbygger UiTs nordlige dimensjon, men ikke med henvisning til noen betydelig del av virksomheten. Visuelt er det et av de beste og mest gjennomarbeida forslagene, men juryen mener at symbolikken er noe forslitt og uoriginal, og at den ikke bygger opp under merkevaren Universitetet i Tromsø på en god nok måte."
"Abstrakt nordlys" - utarbeida av Sigrun Giil Fugleberg, Sætre:
"Juryen vurderer forslaget som spennende og nyskapende. Uttrykket er assosiasjonsrikt, med hentydninger til nordlys, data, DNA, handarbeid mv. Nordlys-assosiasjonen er dominerende. Det rike assosiasjonsgrunnlaget kan bygge opp under Universitetets virksomhet på en god måte. "Abstrakt nordlys" inviterer til spennende og nyskapende bruk, og har et lekende og lett uttrykk som er velegna særlig for digitale plattformer (dynamisk tv-kvalitet). Logoen vil fungere godt uten institusjonsnavnet.
Formmessig er uttrykket utflytende. Det har ikke en definert form og sliter med å skape form. Data-uttrykket vurderes som noe gammeldags og "80-talls". På statiske plattformer - for eksempel trykksaker - er det vanskeligere å bruke fordi det krever stor plass. Sjøl om det er assosiasjonsrikt, vurderes assosiasjoner til nordlys og data som umiddelbart overskyggende. Juryen mener at "Abstrakt nordlys" ikke underbygger merkevaren Universitetet i Tromsø på en god måte."
"Labyrint" - utarbeida av Anne Nilseng, Oslo:
"Juryen vurderer forslaget som et av de beste når det gjelder konsept og ide. Forslaget skårer høgt på kriteriene i utlysinga. Labyrinten er en etablert og gjenkjennelig form; den illustrerer universitetets virksomheter på en god måte; den forener lokal forankring og globalt utsyn. Formen er velegna til bruk på ulike plattformer, og egner seg som utgangspunkt for et helhetlig profilprogram.
"Labyrint" er et klassisk universitetssymbol som skriver seg inn i en veletablert tradisjon med sirkulære symboler med institusjonsnavnet (eksempelvis UiO, UiB, Stockholm, Göteborg, Uppsala, Oxford, samt UiTs eksisterende logo). Den tilfredsstiller ikke kriteriet om at den skal kunne brukes uten institusjonsnavnet.
Visuelt framstår "Labyrint" som urolig og ubalansert. Fontvalget bidrar til at den framstår som utflytende. Forslaget er ikke tro mot den originale labyrinten; denne stiliserte formen er ikke en labyrint. Juryen mener det er rom for kunstnerisk frihet i stiliseringa av en eksisterende form, men synes det er problematisk at et så velkjent symbol har mista sin egenart som labyrint i denne prosessen.
Labyrinten er et sentralt element i UiTs eksisterende profilprogram. En stilisert versjon av labyrinten er utvikla av UiT i samarbeid med kunstneren Guttorm Guttormsgaard. Forslaget er forskjellig fra den eksisterende varianten. Juryen mener at den eksisterende varianten er bedre fordi den er tro mot den originale labyrintstrukturen og har større visuell kraft som enkeltstående symbol.
Konseptet er godt, men ideen er allerede brukt og en del av UiTs eksisterende profilprogram. Juryen vurderer "Labyrint" som svakere enn den eksisterende, og kan derfor ikke anbefale at den brukes som ny logo."
Kontaktperson: Juryleder Asbjørn Bartnes, tlf. 77 64 53 54, mob. 976 68 979


