Back 2 School

Photo: GABBY BALDROCCO

Skolens rolle

Samarbeid med skolen, og mellom skole og hjem, er en viktig del av tiltaket B2S.

En svært viktig del av B2S-programmet er at skolens ansatte inkluderes i arbeidet. Når elever skal øke sin tilstedeværelse på skolen er en sentral forutsetning at skolen er et trygt sted å være for eleven, og det er nødvendig å ha skolens ansatte med på laget for å sikre dette. Det er i tillegg viktig at samarbeidet mellom skole og hjem fungerer godt. Fokus på skolen er større i den norske piloten enn i den originale utgaven.

 I den originale utgaven av B2S-programmet er det fire møter mellom barnet/ungdommen, foreldre, lærer og evt andre fra skolen og noen fra skolens ledelse, samt fagpersoner fra B2S-teamet i kommunen. Det er også et oppfølgingsmøte tre måneder etter at programmet er avsluttet for å følge opp endringer, og gjøre justeringer og eventuelt nye tilpasninger i skolens oppfølging av elevens skolehverdag.

I den norske pilotstudien ønsker vi å involvere skolen tidligere, helt fra oppstarten av programmet, og i større grad enn den originale utgaven av B2S legger opp til. Det er derfor utviklet en "skolemodul" til den norske pilotstudien som gir et utvidet fokus på skolen som arena i forhold til skolefraværet. Skolen involveres fra oppstarten for å fremme et positivt skolemiljø for eleven, og for å fremme samarbeid mellom familien og skolen. I tillegg til de fire skolemøtene som er beskrevet i programmet inneholder skolemodulen en forsamtale med skolen (uke 1), og to møter mellom skole og B2S-team senere i programmet, i uke 3 og 7 etter oppstart av tiltaket. I disse møtene deltar læreren med oppfølgingsansvar for eleven og det anbefales at skolens ledelse også deltar.

I forsamtalen undersøkes skolens perspektiv på faktorer som kan være opprettholdende for skolefraværet, med fokus på skolens erfaringer og forhold på skolen som kan virke inn. I tillegg diskuteres skolens erfaringer med tiltak de har forsøkt tidligere, der B2S-teamet får informasjon om hva som er gjort og hvordan det har fungert. I møtet i uke 3 er målet å øke skolens bevissthet rundt, og kompetanse om, relevante skolerelaterte faktorer, samt å diskutere mulige tiltak i skolen. Et sentralt poeng i møtet er hva skolen kan gjøre for å sikre trygghet og forutsigbarhet for eleven som skal øke sin tilstedeværelse på skolen. I møtet i uke 7 er hovedfokus på skolens tilrettelegging og tilpasninger for den aktuelle eleven i tråd med arbeidet i B2S. Hvordan kan skolen støtte og hjelpe eleven når han/hun skal komme mer på skolen?

Skolen og B2S-teamet i kommunen vurderer om det er behov for flere møter med skolen i løpet av tiltaket.