Om tiltaket Back2School
Hva er Back2School, og hvordan arbeider vi med skolefravær?
Tiltaket som prøves ut i prosjektet heter Back2School (B2S), og er opprinnelig fra Danmark. Versjonen av tiltaket som prøves i denne studien har vært gjennom omfattende tilpasninger til norske forhold. B2S-tiltaket har som mål å hjelpe barn i alderen 9-15 år med bekymringsfullt skolefravær tilbake til en regelmessig skolegang, samt hjelpe den unge til og trives på skolen og oppleve mestring.
Gjennom prosjektet, vil det etableres et B2S-team i kommunen. B2S-teamet vil arbeide sammen med barnet/ungdommen, foreldre og skolen for å redusere de hindringene barnet/ungdommen opplever når det gjelder å komme seg til skolen.

Innhold og praktisk gjennomføring
B2S-tiltaket varer i 13 uker. Tiltaket består av 1-2 ukentlige møter med barnet, foreldrene og B2S-teamet. Som regel vil både barn og foreldre delta sammen, men noen av møtene kan være for barnet eller foreldre alene, hvordan dette gjøres avtales sammen med B2S-teamet. I tiltaket er det også regelmessige møter med skolen og antall møter og hvem som deltar avtales og kan variere. B2S-teamet vil også ha møter med skolen alene for å lage gode tilpasninger og sikre en trygg skolehverdag.
Tre måneder etter at B2S-tiltaket er avsluttet, er det et «vedlikeholds/status møte», der barn, foreldre og B2S-team møtes igjen for å evaluere situasjonen, løse eventuelle problemer, samt finne ut hvordan en kan få hjelp og støtte videre ved behov. Et lignende møte holdes også etter seks måneder.
I B2S bruker vi metoder fra kognitiv atferdsterapi (KAT) som er rettet mot de vanskene som hvert enkelt barn/ungdom har, som fokuserer på foreldrenes mestring. I tillegg vil skolesesjonene fokusere på skolens rolle og hvordan man eventuelt skal endre denne. Innledningsvis kartlegges vanskene knyttet til skolefravær gjennom samtaler og strukturerte spørreskjema, og barn, foreldre og B2S-veileder lager i fellesskap en problembeskrivelse (en felles forståelse) som tydeliggjør hvilke faktorer som er med på å opprettholde barnets skolefravær. På bakgrunn av denne felles forståelsen setter vi sammen opp mål for arbeidet, planlegger forløp og velger hvilke intervensjoner vi kommer til å benytte. Skolen inkluderes også i formulering og planlegging av tilnærming ut fra "En felles forståelse".
En svært viktig del av B2S-programmet er at skolens ansatte inkluderes i arbeidet. Når elever skal øke sin tilstedeværelse på skolen er en sentral forutsetning at skolen er et trygt sted å være for eleven, og det er nødvendig å ha skolens ansatte med på laget for å sikre dette. Det er i tillegg viktig at samarbeidet mellom skole og hjem fungerer godt.