Tednet - Teacher education network

Første uke i New Zealand (5.-10. trinn)

Kia ora!

Vi er seks lærerstudenter ved UiT Norges Arktiske Universitet som har reist helt til Auckland, New Zealand for å være i utenlandspraksis. 

 
Skolen vi skal være i utenlandspraksis på heter “New Lynn School” og er en barneskole med ca. 340 elever. New Lynn School er multikulturell og har et fokus på å sette pris på elevenes ulike nasjonaliteter (bilde nedenfor er hentet fra New Lynn Schools nettside).

 

 

Første skoledag for oss var torsdag 10.oktober, hvor vi ble kjent med rektor Greg, assistentrektor Claire og mer kjent med Vivienne, kontaktperson for Auckland University, som vi tidligere har møtt i Tromsø og over “Teams”-møte. Rektor Greg er kunstnerisk, noe skolen er inspirert av og det prydes med kunst både utenfor- og inne i klasserommene.

 

Vi fikk i løpet av torsdagen innføring i nasjonal læreplan og innblikk i lokal læreplan. Å ha en lokal læreplan var for oss helt nytt og noe som skiller seg fra ordinær norsk skole, hvor vi kun har en nasjonal læreplan. Vi hadde også innføring på fredag 11.oktober, og i løpet av disse to innføringsdagene fikk vi klasseliste med elevenes navn, etnisitet, kjønn og alder. Her på New Zealand starter de fleste elevene på barneskolen når de fyller 5 år, og går ut av skolen etter 6.klasse. Skolen vi er på har også en del klasser hvor man er lærer på eksempelvis trinn 5/6, altså for elever i 5.- og 6.klasse. Elevene har alle skoleuniform, og vi fikk vite at dette er et bevisst valg fra ledelsen slik at elevene skal være mer likestilte på tvers av økonomi. De som ikke har råd til skoleuniform får uniform av skolen, eller får støtte til å betale for den av regjeringen. Skoleåret er annerledes enn i Norge, da elevene her starter med “Term 1” i februar med ti uker skole, så to uker ferie.  Deretter fortsetter “Term 2” med ti uker skole og to uker ferie. “Term 3” det samme. “Term 4” har ti uker på skolen og seks uker med sommerferie. Vi synes det funker bra for været som er her, det er jo motsatt årstider fra det vi er vandt med.

Mandag 14.oktober var vi spente, for da møtte vi for første gang elevene. Vi ble mottatt med en seremoni kalt “Pōwhiri” (uttales Poffedi), hvor vi ble en del av skolens “whānau”, altså familie (uttales Fanao). Pōwhiri ble innledet med sang av en av elevene, hvor vi lærerstudenter gikk i rekke bak eleven bort til resten av skolen. I inngangen til Pōwhiri går menn bakerst (for oss gjaldt det kun Tord), og mens seremonien holdes skal menn sitte foran og kvinnene bak. Pōwhiri startet med en tale på språket Māori (te reo på maorisk) fra rektor Greg, etterfylt av en engelsk velkomst. I New Zealand er engelsk og Māori begge offentlige språk. Skolen sang for oss en sang på Māori og vi ble importert over hvor fint elevene sang (noen av oss ble også litt rørt). Tord holdt deretter tale, slik en mann skal gjøre i Pōwhiri, hvor han takket for at vi fikk mulighet til å komme til New Lynn School på norsk og så engelsk. Videre hadde vi fått beskjed om å planlegge en sang for seremonien, og vi tror ikke det har vært så stor begeistring som da for sangen “Jeg gikk en tur på stien” i kanon. Deretter ble Pōwhiri avsluttet med noen ord fra rektor Greg, og vi gikk i rekke til lærerværelse. Dagen ble videre brukt til å bli kjent med praksislærer i praksisgruppene, hvor vi endelig fikk mulighet til å være med i undervisningen med elevene.

Vi gleder oss til fortsettelsen og vil skrive mer om veien videre for utenlandspraksis i senere blogginnlegg.

Andrea, Judith, Hanne Lovise