Da gullet kom til hovedstaden Tromsø

Onsdag 10. november kl 1900 inviterer vi til Vin&Viten: Da gullet kom til hovedstaden Tromsø v/ forfatter Asbjørn Jaklin og historiker Stian Bones, UiT.

Forfatter og historiker Asbjørn Jaklin presenterer sin nye bok "Flukten med Norges gull".
Endestasjonen for denne utrolige historien, og hemmelige operasjonen våren 1940, er Telegrafbukta i Tromsø. Der lå 26 tonn gull (av totalt 49 tonn) og duppet i to fiskeskøyter i påvente av skyss med britiske krigsskip. Alt var hysj-hysj. Tromsø var fungerende hovedstad da.

Jaklin har gjort noen funn som er politisk/historisk interessante. Norges Banks sjefdirektør kastet kortene når det gjaldt gullet og dro tilbake til det tyskokkuperte Oslo. En gruppe politikere fra venstresiden i norsk politikk tok over ansvaret for gullet. Det bød på litt turbulens underveis.

Professor i historie ved UiT Norges arktiske universitet, Stian Bones, som forsker på Norge og den andre verdenskrigen, vil kommentere boka.

Lena Aarekol, historiker og direktør for Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag, byr velkommen og leder debatten.

Arrangementsbillett kr. 50 kjøpes i døra.

Vi oppfordrer publikum til å holde avstand når man går inn og ut av lokalet og å bruke munnbind hvis det blir mange deltakere på arrangementet.

Med forbehold om endring som følge av lokale smitteverntiltak.

Arrangementet blir også strømmet av RESULT ved UiT. Du finner lenken til strømming her:   https://mediasite.uit.no/Mediasite/Play/a884658e5e4944e092ddc7c85ccf884a1d

Fra forlagets omtale av boka:

Flukten med Norges gull

Den utrolige historien om gulltransporten gjennom Norge i 1940.

Den 9. april. Tyske soldater marsjerer oppover Karl Johan. Noen steinkast unna, ved Norges Bank, har den siste av 26 lastebiler med gull akkurat kjørt. Bankens gullbeholdning er livsviktig for landets handlefrihet i kampen mot nazistene.

I en hemmelig operasjon fraktes 49 tonn gull gjennom store deler av vårt langstrakte land. Første stopp er Lillehammer. Da tyskerne rykker nordover, må gullet hastig flyttes videre med spesialtog vestover. En tid sperrer tyske fallskjermsoldater jernbanelinjen. Gullet når Åndalsnes og Molde, før tyskerne bomber byene sønder og sammen. I fiskebåter fra Møre og Frøya fortsetter ferden nord til landets midlertidige hovedstad, Tromsø.

Mye gikk galt da tyskerne angrep. Men beredskapen rundt Norges gullbeholdning sviktet ikke. I Flukten med Norges gull går Asbjørn Jaklin tett på historiens handlekraftige personer: Ansatte i Norges Bank. 30 menige soldater, blant dem dikteren Nordahl Grieg. Politikere som Einar Gerhardsen, Oscar Torp – og Fredrik Haslund, gulltransportens modige leder. Og ikke minst hverdagshelter fra hele landet som bidro til at gulltransporten lyktes. Mot alle odds. Og med livet som innsats.

When: 10.11.21 at 19.00–21.00
Where: Norges arktiske universitetsmuseum