Lansering av jubileumsfrimerker for Norges arktiske universitetsmuseum 150 år

I forbindelse med museets 150-årsjubileum lanserer Posten to frimerker for å hedre arbeidet og betydningen museet har hatt for Nord-Norge.

Norges arktiske universtetsmuseum og Posten inviterer til avdukinga av jubileumsfrimerkene som vil skje torsdag 29. september klokka 12.00.

Arrangementet vil finne sted i Rotunden på Norges arktiske universitetsmuseum. Da vil frimerkene bli avduket for offentligheten for aller første gang.

Nordsamisk og kvensk
Frimerkene, som er designet av Martin Mörck, vil for første gang i historien inneholde landsnavnet på både nordsamisk og kvensk – for å spesielt hylle den forskningen museet har gjort på samisk og kvensk kultur.

I tillegg vil frimerkene og miniatyrarket inneholde en rekke motiver fra nord som knytter seg til museets natur- og kulturvitenskapelige virksomhet. Det framgår også tydelig at museet har hele landsdelen som arbeidsfelt og gjennom 150 år har utforsket det nordlige Norge, noe som ble et viktig vitenskapelig grunnlag for opprettelsen av et universitet i Tromsø.

Frimerket er ute til salg fra Lørdag 1.oktober!

Velkommen til lansering torsdag 29.9. kl. 1200 på museet i Lars Thørings veg 10, Tromsø.

Samme dag holder Troms Filatelistklubb et åpent møte i Rotunden på museet klokka 1900, der jubileumsmerkene og frimerkeprogrammet for 2023 vil være tema. Alle er velkomne også til dette møtet, og det er gratis adgang.

When: 29.09.22 at 12.00–13.00
Where: Norges Arktiske Universitetsmuseum