Avsluttende masterkonsert Hvordan kan man som klassisk saxofonist benytte seg av jazzteknikker, og hvor absolutte er egentlig rammene for et notert repertoar komponert for klassisk saxofon? Hva er ”lov” og hva er ”ikke lov”, og hvem eller hva er det som setter grensene for hva jeg kan gjøre musikalsk i forskjellige konsertsituasjoner? Dette har jeg forsøkt å gå i dybden på i mitt masterprosjekt." /> Avsluttende masterkonsert Hvordan kan man som klassisk saxofonist benytte seg av jazzteknikker, og hvor absolutte er egentlig rammene for et notert repertoar komponert for klassisk saxofon? Hva er ”lov” og hva er ”ikke lov”, og hvem eller hva er det som setter grensene for hva jeg kan gjøre musikalsk i forskjellige konsertsituasjoner? Dette har jeg forsøkt å gå i dybden på i mitt masterprosjekt." />
Avsluttende masterkonsert
Hvordan kan man som klassisk saxofonist benytte seg av jazzteknikker, og hvor absolutte er egentlig rammene for et notert repertoar komponert for klassisk saxofon? Hva er ”lov” og hva er ”ikke lov”, og hvem eller hva er det som setter grensene for hva jeg kan gjøre musikalsk i forskjellige konsertsituasjoner? Dette har jeg forsøkt å gå i dybden på i mitt masterprosjekt.
I min avsluttende masterkonsert skal jeg derfor forsøke å vise frem så mange av saxofonens paletter og uttrykksmåter som mulig, innenfor rammene av et notert repertoar komponert for klassisk saxofon. Det blir musikk for både alt-, tenor, baryton-, og bassaxofon!
Det blir en liten hit-parade av verk som jeg har fremført på tidligere masterkonserter, slik som "Alter Ego" av Georges Aperghis, "Duo-Sonata for two baritone saxophones" av Sofia Asgatovna Gubaidulina, og "Saxifraga" av Olav Berg. I tillegg skal jeg fremføre "SOLO" av Klas Torstensson for bassaxofon!
Medvirkende: Friederike Bischoff, klaver