autumn 2024
BBI-1000 Mediale diskurser 1 - 30 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter på bachelorprogrammet i bevegelige bilder, og kan ikke tas som enkeltemne.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BB111 Mediale diskurser 1 30 stp

Course content

I løpet av emnet skal studentene komme i gang med eget arbeid og ha gjennomgått kurs som er nødvendige for å kunne benytte seg av skolas tekniske fasiliteter.

Studentene skal presenteres for kompleksiteten som kjennetegner samtidig bevegelig billedpraksis og introduseres til et utvalg av forskjellige teknikker som kommer til anvendelse, slik at hver student kan begynne å legge et grunnlag for den videre utviklingen av eget arbeid.

Emnet inneholder praktiske og tekniske øvelser og oppgaver, men ingen krav til å produsere ferdige egne arbeider. Veiledning vil gradvis utvide studentens evne til å integrere selvstendig filmkunstnerisk utviklingsarbeid i undervisninga.

Innhold

  • Introduksjon til regionens kultur, historie, samfunns- og kunstliv
  • Introduksjon til kunstneriske temaer, metoder og prosesser innen bevegelige bilder, både praktisk og teoretisk. Dette involverer også egen utforskning og eksperimentering med forskjellige uttrykksformer innen bevegelige bilder
  • Introduserende tekniske kurs: Opptaksutstyr (kamera, lys og lyd), enkelt klippeutstyr, organisering og planlegging.
  • Introduksjon til idéutvikling, konseptualisering, skrivepraksis, enkel produksjon
  • Introduksjon til grunnleggende film-, kunst-, medie- og samfunnsteori og historie

Objective of the course

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, innta en utforskende og kreativ tilnærming til kunstneriske materialer, idéer og prosesser
  • kan, under veiledning, drive undersøkelse omkring kunstneriske spørsmål, idéer eller problemstillinger gjennom eksperimentering og enkel produksjon
  • har fått en innførende kjennskap til teori, metode og sentrale problemstillinger innen feltet bevegelige bilder

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, formulere kunstneriske problemstillinger muntlig og skriftlig og har kjennskap til et relevant vokabular
  • har begynnende kjennskap til et utvalg av verktøy, prosesser og teknikker for å kunne realisere egne kunstneriske eksperimenter innen bevegelige bilder
  • har, under veiledning, startet arbeidet mot å styre egen læringsprosess

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, navigere og bruke interaksjoner med omgivelser og medstudenter i sitt arbeid
  • kan, under veiledning, finne og anvende materiale og referanser til belysning av valgte problemstillinger
  • kan samarbeide med andre i planlegging og gjennomføring av enkle felles prosjekt
  • kan, under veiledning, forstå og gjenkjenne individuelle læringsbehov som oppstår i konkrete prosjekter eller interesser

Language of instruction and examination

Norsk/skandinavisk

Teaching methods

Undervisninga består av individuell veiledning, gruppekritikk av praksis, samt tematiske kurs ledet av profesjonelle og aktive filmskapere/kunstnere.

Examination

Examination: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 60 Minutter Pass – fail

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Obligatorisk oppmøte Approved – not approved
Framlegg til veiledning Approved – not approved
Gruppeframlegg / midterm Approved – not approved
Levert verk Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning
  • Minst to framlegg av eget kunstnerisk arbeid til veiledning i løpet av semesteret
  • Minst ett framlegg under gruppekritikk / midterm
  • Studenten skal levere et verk/materiale (video, bildedokumentasjon, performance) samt et refleksjonsnotat over verk/materiale og prosess en uke før eksamensdato.

More info about the oral exam

Verk/materiale levert som obligatorisk aktivitet deles med hovedveileder og ekstern sensor én uke før oppstart av muntlige eksamener.

I den muntlige eksamenen foretar hovedveileder og en ekstern sensor vurderinga, som skjer i form av en muntlig samtale basert på studentens verk/materiale (video, bildedokumentasjon, performance) og refleksjonsnotat om verk og prosess, presentasjon av verk i eksamenen, samt muntlige redegjørelse for egen læring og arbeidsinnsats. Semestervurderinga avsluttes med at studenten får en strukturert tilbakemelding om eget arbeid og progresjon.

I tilfeller der studenter har samarbeidet om verk/materiale, vil studentenes veiledere i god tid før eksamen vurdere hvorvidt de kan avlegge muntlig eksamen sammen. Eksamen vil i så tilfelle legges opp på en slik måte at sensorene likevel har grunnlag for å gi studentene individuelle karakterer.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic