autumn
2023
BLU-2016 Småbarnspedagogikk - 30 stp
Admission requirements
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Course content
Emnet fokuserer på:
- barnehagelærerens rolle som leder av 0-3-åringers leke- og læringsprosesser.
- et relasjonelt perspektiv på barns medvirknings- og danningsprosesser.
- betydningen av fysiske omgivelser for de yngste barnas utvikling.
- dramafaglig tilnærming i det pedagogiske arbeidet.
- pedagogisk grunnsyn som styrende for pedagogisk praksis.
- foreldresamarbeid med barnets beste som mål.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter som tidligere har fullført barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning gjelder ikke krav om praksis.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten ha kunnskap om:
- pedagogisk ledelse, med særlig vekt på kvalitet i omsorg, relasjoner og tilknytning
- barnehagelærerens rolle i dialog og samspill med barn, foresatte og medarbeidere
- bruk av dramapedagogisk arbeid sammen med de yngste barna
- de sosiale og fysiske omgivelsers betydning for barns utvikling
- foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
Ferdigheter
Studenten kan:
- se og tolke små barns kroppslige og verbale uttrykk, og la uttrykkene få betydning for pedagogisk praksis
- ta i bruk spontanitet og improvisasjon i lek og læringsprosesser med de yngste barna
- anvende dramafaglige virkemidler i samspill med små barn
- analysere og reflektere over pedagogiske programmer og verktøy i lys av pedagogiske retninger
- inngå i et samarbeid med foresatte
Generell kompetanse:Studenten:
- kan initiere og opprettholde lærings- og utviklingsprosesser i barnehagen, både blant barn og medarbeidere
- kan forholde seg kritisk reflekterende til egen, medarbeideres og barnehagens verdier og praksis
- har en etisk bevissthet i møte med de yngste barna og deres omsorgspersoner
- har et reflektert og kritisk forhold til pedagogiske programmer og verktøy
Teaching methods
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 14.12.2023 09:00 |
35 Minutter | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
Praksis | Approved – not approved | ||
Tilstedeværelse | Approved – not approved | ||
Skriftlig oppgave i gruppe | Approved – not approved | ||
Muntlig framlegg | Approved – not approved | ||
Skriftlig oppgave | Approved – not approved | ||
Problemstilling | Approved – not approved |
More info about the coursework requirements
Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:
- studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
- studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer i begynnelsen av første praksisuke, og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
- krav om tilstedeværelse (100 %)
- studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
- studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
- bestått praksis i emnet
- studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
- planlegge, lede og gjennomføre dramapedagogisk arbeid knyttet til 2-3 aktiviteter sammen med barn i alder 0-3 år. Plan/forberedelse og evaluering skriftliggjøres
- en reflekterende samtale der studentens læring og erfaring fra det dramapedagogiske arbeidet er tema. Studenten har et hovedansvar for å forberede samtalen
Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:
- oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
- bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
- en skriftlig fagtekst (ca. 1500 ord) knyttet til utdyping av/refleksjon omkring ett eller flere relevante begreper satt inn i en dramapedagogisk kontekst (i gruppe på tre studenter)
- et individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i dramapedagogisk arbeid i praksis hvor utvalgte erfaringer belyses teoretisk (ca. 10 minutter)
- en skriftlig, individuell fagtekst med utgangspunkt i refleksjoner knyttet til en dokumentasjon eller et faglig tema (2000-3000 ord). Som forarbeid til arbeidskravet skal studenten presentere et muntlig fremlegg til diskusjon og respons i gruppe
- eksamensgruppene skal levere inn en problemstilling til veiledning. Hver gruppe består av 4 studenter og gruppene trekkes. Problemstillingen må godkjennes av veileder i forkant av eksamen og den må handle om et valgt tema innenfor emnet Småbarnspedagogikk.
For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:
- en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord