spring 2024
FIL-3008 Etisk teori - 10 stp

Type of course

Valgemne i masterprogrammet i filosofi. Kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.

Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.

Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå


Course content

Normative etiske teorier forsøker å gi generelle svar på normative spørsmål som:

  • Hva er moralsk rett og galt?
  • Hva kjennetegner en moralsk god person?
  • Hva har egenverdi?
  • Hva er et godt liv?

I tillegg finnes det metaetiske teorier, altså teorier om den filosofiske statusen til normative etiske teorier. Metaetiske teorier tar stilling til spørsmål som:

  • Hva er grunnlaget for normativ etisk teori? Finnes det for eksempel objektive etiske sannheter?
  • Hvordan kan normative etiske teorier begrunnes? Bør man for eksempel stole på intuisjoner?
  • Hvordan skal man prioritere mellom ulike etiske størrelser? Er det for eksempel viktigere å handle moralsk enn å selv bli lykkelig?
  • Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i etikk? Hva kan motivere oss til å handle moralsk? Er det sant at «bør» impliserer «kan»? Hvorfor er det slik at vi ikke alltid gjør det vi mener at vi burde gjøre?

Emnet gir en fordypning i minst ett normativt eller metaetisk spørsmål, med vekt på kritisk og selvstendig vurdering av etiske teorier.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Kunne definere viktige begreper og teorier innenfor minst én debatt innenfor etisk teori.
  • Gi en detaljert og presis formulering av minst én etisk teori.
  • Gi en detaljert og presis formulering av argumenter for og imot minst én etisk teori.

Ferdigheter:

  • Kunne vurdere styrker og svakheter ved etiske teorier.
  • Kunne bruke fagterminologi.
  • Kunne argumentere for og imot, basert på etiske teorier.
  • Kunne reflektere over egen faglige aktivitet og kunne utvikle og forbedre denne under veiledning.

Kompetanse:

  • Kunne identifisere problemer som har tilknytning til etisk teori.
  • Kunne anvende tilegnet kunnskap og ferdigheter innenfor felt hvor etisk teori er relevant.
  • Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
  • Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk.

Eksamensspråk: Norsk, et annet skandinavisk språk eller engelsk.


Teaching methods

Læringsformer og aktiviteter

Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.


Examination

Examination: Date: Grade scale:
Oppgave 15.05.2024 14:00 (Hand in) A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Øvingsoppgave Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på ca. 5 sider eller en muntlig presentasjon over oppgitt emne.

More info about the assignment

Eksamen består av en individuell semesteroppgave på 10-12 sider (4000-4800 ord). Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic