spring
2024
FIL-3008 Etisk teori - 10 stp
Admission requirements
Bachelorgrad med en fordypning på minimum 80 studiepoeng i filosofi eller tilsvarende. Fordypningen skal ha en gitt studieprogresjon der minimum 30 studiepoeng er på 2000-nivå (påbygningsnivå) eller tilsvarende, og en snittkarakter på C.
Det anbefales grunnleggende kunnskap om etisk teori som går utover ex.phil.-nivå.
Søknadskode 9731 enkeltemner masternivå
Course content
Normative etiske teorier forsøker å gi generelle svar på normative spørsmål som:
- Hva er moralsk rett og galt?
- Hva kjennetegner en moralsk god person?
- Hva har egenverdi?
- Hva er et godt liv?
I tillegg finnes det metaetiske teorier, altså teorier om den filosofiske statusen til normative etiske teorier. Metaetiske teorier tar stilling til spørsmål som:
- Hva er grunnlaget for normativ etisk teori? Finnes det for eksempel objektive etiske sannheter?
- Hvordan kan normative etiske teorier begrunnes? Bør man for eksempel stole på intuisjoner?
- Hvordan skal man prioritere mellom ulike etiske størrelser? Er det for eksempel viktigere å handle moralsk enn å selv bli lykkelig?
- Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i etikk? Hva kan motivere oss til å handle moralsk? Er det sant at «bør» impliserer «kan»? Hvorfor er det slik at vi ikke alltid gjør det vi mener at vi burde gjøre?
Emnet gir en fordypning i minst ett normativt eller metaetisk spørsmål, med vekt på kritisk og selvstendig vurdering av etiske teorier.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Kunne definere viktige begreper og teorier innenfor minst én debatt innenfor etisk teori.
- Gi en detaljert og presis formulering av minst én etisk teori.
- Gi en detaljert og presis formulering av argumenter for og imot minst én etisk teori.
Ferdigheter:
- Kunne vurdere styrker og svakheter ved etiske teorier.
- Kunne bruke fagterminologi.
- Kunne argumentere for og imot, basert på etiske teorier.
- Kunne reflektere over egen faglige aktivitet og kunne utvikle og forbedre denne under veiledning.
Kompetanse:
- Kunne identifisere problemer som har tilknytning til etisk teori.
- Kunne anvende tilegnet kunnskap og ferdigheter innenfor felt hvor etisk teori er relevant.
- Kunne anvende kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre arbeidsoppgaver, herunder ferdigstille skriftlige arbeid.
- Kunne formidle sentralt fagstoff og forklare tekniske termer til både spesialister og ikke-spesialister.
Teaching methods
Læringsformer og aktiviteter
Det gis 10-12 forelesninger/seminarer over ett semester.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang pr. programperiode, med midt- eller sluttevaluering. Evalueringen foretas skriftlig eller muntlig. Denne gjennomgås av faglærer og drøftes i programstyret.
Examination
Examination: | Date: | Grade scale: |
---|---|---|
Oppgave | 15.05.2024 14:00 (Hand in) | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Øvingsoppgave | Approved – not approved |
- Questions about the course
-
E-post: aisi@hjelp.uit.no
Telefon: 77660793
- Earlier years and semesters for this topic