autumn
2024
FSK-3014 Prosjektorganisering og samarbeid - 10 stp
Course content
I dette emnet samarbeider studentene i grupper for å utvikle, planlegge og skrive en finansieringssøknad for et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt. Studentene blir delt ut et tema for prosjektet basert på en case knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid der NFH er involvert. Parallelt jobber studentene med å utvikle en prosjektidé og et forslag til sitt eget masteroppgaveprosjekt. Formålet er å lære og øve ferdigheter som kreves i prosjektarbeid, som kommunikasjon, prosjektdesign, prosjektorganisering og -ledelse, og samarbeid. Emnet gir ferdigheter og kompetanse i prosjektarbeid, som er en sentral arbeidsform i moderne samfunns- og arbeidsliv, og som er direkte relevant for gjennomføringen av masteroppgaven.Objective of the course
Etter å ha gjennomført emnet vil studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Har innsikt i prosjektutvikling, -planlegging og -organisering.
- Har kunnskap om samarbeid i team, ansvarsdeling og kunnskapsledelse.
- Har grunnleggende kunnskap om gruppedynamikk og om betydningen av individuelle forskjeller mellom gruppemedlemmer.
Ferdigheter:
- Kan anvende relevante verktøy for utvikling, organisering og gjennomføring av avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekt.
- Behersker de sentrale fasene i en prosjektutviklingsprosess.
- Kan analysere et samarbeid og iverksette tiltak som videreutvikler det.
- Kan gi og ta imot konstruktive tilbakemeldinger.
- Kan reflektere over sin egen rolle i et samarbeidsforløp og identifisere relevante utviklingstiltak.
- Kan håndtere effektivt tiden.
Generell kompetanse:
- Kan koble fagkunnskap og ferdigheter til kunnskap og ferdigheter i prosjektutvikling, -planlegging og -organisering til å utvikle, organisere og gjennomføre på en systematisk måte et prosjekt med praktisk relevans.
- Har grunnleggende systemforståelse og strategisk kompetanse.
- Har tverrfaglig samarbeidskompetanse, inkludert evne til å overskride grensene for egen interesse og fag.
- Kan håndtere konflikter i en gruppe og legge til rette for samarbeid, deltakelse og problemløsning.
- Har økt selvbevissthet, med større evne til å reflektere over egen rolle i et arbeidsfellesskap.
Teaching methods
Emnet er organisert med utgangspunkt i problembasert læring (PBL), simulering, og omvendt undervisning (flipped classroom) der studentene styrer sin egen læring og arbeid, individuelt og i team, med å utvikle, planlegge gjennomføring av, og skrive en finansieringssøknad for et mindre forsknings- eller utviklingsprosjekt. I emnet vil studentene få tilgang til enkel opplæring i grunnleggende prosjektorganiseringskonsepter, prosjektverktøy og samarbeidsteknikker, for eksempel gjennom forelesninger, videoer, og skriftlig materiale. Parallelt jobber studentene med å utvikle en prosjektidé og et forslag til sitt eget masteroppgaveprosjekt. Hovedfokus er likevel gruppenes arbeid med prosjektet, som skjer under veiledning og med tilbakemeldinger fra lærerene. I emnet vil oppmerksomheten være rettet både mot prosjektarbeidets kvaliteter og dets relevans for oppgitt tema og utvikling av studentenes samarbeidsevner.Examination
Examination: | Date: | Grade scale: |
---|---|---|
Mappevurdering | 09.12.2024 14:00 (Hand in) | Pass – fail |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||
Tilstedeværelse i sesjon med UiT bibliotek om informasjonskompetanse, inkludert fullført iKomp | Approved – not approved | |
Tilstedeværelse i sesjon med UiT bibliotek om bruk av EndNote, inkludert bestått nettkurs | Approved – not approved | |
Gruppearbeid: presentasjoner av lærestoff | Approved – not approved | |
Gruppearbeid: presentasjon av gruppen og prosjektidé | Approved – not approved | |
Gruppearbeid: Medstudentevaluering | Approved – not approved | |
Gruppearbeid: Presentasjon av prosjektforslag | Approved – not approved |
More info about the portfolio
Mappen består av følgende deler:
- Delinnlevering 1: Gruppeprofilering og prosjektskisse + refleksjonsnotat om prosjektarbeidet (gruppearbeid)
- Delinnlevering 2: Prosjektsøknad + refleksjonsnotat om prosjektarbeidet (gruppearbeid)
- Delinnlevering 3: Refleksjonsnotat om prosjektarbeidet + sitt eget masteroppgaveprosjekt forslag (individuell)
- Delinnlevering 4: Timeliste og progresjonsoversikt + refleksjonsnotat (individuell)
- Contact persons
-
-
- Earlier years and semesters for this topic