autumn 2023
LOG-3200 Språk og språkvansker - 10 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i spesialpedagogikk og masterprogram i logopedi.  Emnet kan også tas som enkeltemne for inntil ti ekstra studenter. For opptak, beregning og rangering til LOG-3200 gjelder de generelle krav for opptak til master i spes.ped og master i logopedi (§ 17).  Emnet tilbys hvert andre år i oddetallsår.

Admission requirements

Opptakskrav som for MA spesialpedagogikk og MA logopedi.

Course content

Emnet tar for seg språkvitenskap, en- og flerspråklig utvikling, utviklingsmessige kommunikasjons- og språkforstyrrelser, alternativ og supplerende kommunikasjon, samt nevrologi og fysiologi knyttet til språklig utvikling og funksjon. Emnet er grunnlag for videre emner innen MA spesialpedagogikk og MA logopedi.

 Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Språkvitenskap.
    • Språkets innhold (semantikk), form (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks) og bruk (pragmatikk).
    • Nord-samiske språklige særtrekk
  • Kommunikasjon og språktilegnelse hos en- og flerspråklige barn.
    • Sentrale teorier om utvikling av kommunikasjon, språk og tale
    • Miljømessige betingelser

 

  • Nevrologi og fysiologi

 

  • Hjernefunksjoner som er sentrale for språk og tale
  • Syn, hørsel, motorikk

 

  • Utviklingsmessige kommunikasjons- og språkforstyrrelser

 

  • Developmental language disorder/DLD
  • Språkforstyrrelser ved biomedisinske tilstander
  • Kommunikasjons- og språkforstyrrelser ved sansetap
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon

Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal ha teoretisk kunnskap om:

  • Språkets form, innhold og bruk (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk).
  • Språktilegnelse i en- og flerspråklige kontekster.
  • Hjernens oppbygging og funksjon relatert til språk og tale.
  • Kommunikasjon og kommunikasjonsvansker.
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon.
  • Språk-, tale- og kommunikasjonsvansker ved sansetap.

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Gi beskrivelser av språk, tale og kommunikasjon og benytte lingvistisk terminologi.
  • Gjenkjenne språkvansker hos norskspråklige og flerspråklige personer
  • Henvise til relevante fagpersoner ved mistanke om, forebygging av, eller tiltak ved språk-, tale-, kommunikasjonsvansker.

 

Generell kompetanse

Studenten skal kunne vurdere og forstå sammenhenger og kompleksitet mellom teoretisk og forskningsbasert kunnskap om språk og språkvansker og mulige konsekvenser for praksis.


Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Emnet er samlingsbasert med to samlinger á fire dager. Forelesning og studentaktive læringsformer. Det forventes at studentene er aktivt deltakende i alle aktiviteter.

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Skriftlig skoleeksamen 06.10.2023 09:00
4 Timer A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

80 prosent deltakelse Approved – not approved
Digital oppgave med multiple valg Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstilles for eksamen:
  • 80 prosent tilstedeværelse på emnets samlede aktiviteter
  • Ett individuelt arbeidskrav: Digital oppgave med multiple valg

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic