autumn
2023
LOG-3200 Språk og språkvansker - 10 stp
Type of course
Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på masterprogram i spesialpedagogikk og masterprogram i logopedi. Emnet kan også tas som enkeltemne for inntil ti ekstra studenter. For opptak, beregning og rangering til LOG-3200 gjelder de generelle krav for opptak til master i spes.ped og master i logopedi (§ 17). Emnet tilbys hvert andre år i oddetallsår.Course content
Emnet tar for seg språkvitenskap, en- og flerspråklig utvikling, utviklingsmessige kommunikasjons- og språkforstyrrelser, alternativ og supplerende kommunikasjon, samt nevrologi og fysiologi knyttet til språklig utvikling og funksjon. Emnet er grunnlag for videre emner innen MA spesialpedagogikk og MA logopedi.
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Språkvitenskap.
- Språkets innhold (semantikk), form (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks) og bruk (pragmatikk).
- Nord-samiske språklige særtrekk
- Kommunikasjon og språktilegnelse hos en- og flerspråklige barn.
- Sentrale teorier om utvikling av kommunikasjon, språk og tale
- Miljømessige betingelser
- Nevrologi og fysiologi
- Hjernefunksjoner som er sentrale for språk og tale
- Syn, hørsel, motorikk
- Utviklingsmessige kommunikasjons- og språkforstyrrelser
- Developmental language disorder/DLD
- Språkforstyrrelser ved biomedisinske tilstander
- Kommunikasjons- og språkforstyrrelser ved sansetap
- Alternativ og supplerende kommunikasjon
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal ha teoretisk kunnskap om:
- Språkets form, innhold og bruk (fonetikk, fonologi, morfologi, syntaks, semantikk og pragmatikk).
- Språktilegnelse i en- og flerspråklige kontekster.
- Hjernens oppbygging og funksjon relatert til språk og tale.
- Kommunikasjon og kommunikasjonsvansker.
- Alternativ og supplerende kommunikasjon.
- Språk-, tale- og kommunikasjonsvansker ved sansetap.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Gi beskrivelser av språk, tale og kommunikasjon og benytte lingvistisk terminologi.
- Gjenkjenne språkvansker hos norskspråklige og flerspråklige personer
- Henvise til relevante fagpersoner ved mistanke om, forebygging av, eller tiltak ved språk-, tale-, kommunikasjonsvansker.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne vurdere og forstå sammenhenger og kompleksitet mellom teoretisk og forskningsbasert kunnskap om språk og språkvansker og mulige konsekvenser for praksis.
Examination
Examination: | Date: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 06.10.2023 09:00 |
4 Timer | A–E, fail F |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
|||
80 prosent deltakelse | Approved – not approved | ||
Digital oppgave med multiple valg | Approved – not approved |