spring 2025
PFF-3025 Norskdidaktikk - 10 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har nordisk som fag 1 eller 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatory prerequisites

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2025 Norskdidaktikk

Course content

I PFF-2025 (norskdidaktikkemnet 5. semester) er det fokus på baklengs planlegging, lesing, skriving, elevtekstanalyse og oppgavedesign, men også læreplan og faghistorie. Dette emnet i norskdidaktikk (PFF-3025) bygger videre på den norskdidaktiske kompetansen fra forrige norskdidaktikkemne, praksis og disiplinfag, og går djupere inn i andre sentrale sider ved norskfaget. Samla skal emnene i norskdidaktikk gi god innsikt og forståelse for kjerneelementene i skolefaget norsk og en god kompetanse på en rekke profesjonsrelevante områder.

I PFF-3025 er fokuset på teksthistorie og tekstkunnskap, språklig og kulturelt mangfold, sidemålsdidaktikk og litteraturdidaktikk - i tillegg til ulike læremidler og vurdering i norsk. Sentralt står også det å utvikle og vurdere blant annet litterær kompetanse og muntlig kompetanse i faget. Flere innfallsvinkler skal utforskes i arbeid med litteratur og språklig mangfold, og vi skal undersøke og teste ut hvordan digitale verktøy kan brukes til undervisning og vurdering i norskfaget.


Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • inngående kunnskap om sentrale diskusjoner om norskfaget som kunnskapsfag, danningsfag og redskapsfag.
  • avansert forståelse for hvordan valg av digitale og analoge tekster i norskundervisninga speiler fagets formål, tradisjon, eget faglig ståsted og fagets utvikling.
  • god innsikt i hvordan vi i arbeidet med skjønnlitteratur kan skape engasjement og opplevelse av relevans for elever og hvordan vi kan legitimere skjønnlitteraturens plass i faget.
  • kunnskap om muntlighet i faget og vurdering av muntlig kompetanse.
  • kunnskap om norsk som andrespråk, læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk og for elever med kort botid i Norge.
  • kunnskap om og innsikt i hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisning og vurdering i faget.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, forskning, læreplaner i faget og eget fagsyn.
  • gjøre bevisste og selvstendige tekstutvalg og argumentere for metodiske valg i arbeid med skjønnlitteratur i faget.
  • ha opplæring i og vurdere elevenes lytte- og talekompetanse med og uten bruk av digitale verktøy.
  • drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan kulturelle og historiske referanserammer påvirker arbeidet i og med norskfaget.
  • diskutere og jobbe med sentrale problemstillinger knytta til posisjonen og funksjonen til nynorsk og bokmål i skolen og samfunnet.
  • gjennomføre et selvstendig, avgrensa forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Kompetanse

Studenten kan:

  • anvende digitale verktøy på en hensiktsmessig og god måte som kan bidra til å styrke elevenes læringsprosesser.
  • lage undervisningsopplegg i norsk der arbeidsformer, arbeidsmateriale og vurdering henger sammen med avansert innsikt i grunnleggende fagforståelse og læringsprosesser i faget.
  • vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige kompetanse i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger ved hjelp av ulike digitale verktøy.
  • kan formidle selvstendig arbeid med relevante faglige problemstillinger og behersker norskfagets uttrykksformer.

Language of instruction and examination

Undervisiningsspråk er norsk. Eksamensspråk er norsk (nynorsk/ bokmål).

Teaching methods

Omlag 40 timer undervisning i form av forelesninger og seminar med forberedte studentinnlegg.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Schedule

Examination

Examination: Date: Weighting: Duration: Grade scale:
Muntlig eksamen 8/10 30 Minutter A–E, fail F
Oppgave 30.05.2025 14:00 (Hand in) 2/10 A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Tilstrekkelig deltakelse på undervisning Approved – not approved
Praksis 4.studieår Approved – not approved
Podcast eller læringsfilm Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Muntlig/digital tekst
  • Obligatorisk deltakelse i 80% av undervisningen i emnet
  • Bestått praksis 4. studieår
  • Tema og problemstilling til eksamen; godkjent innnen oppgitt first
  • Podcast eller læringsfilm om oppgitt tema lages og deles med medstudenter.

More info about the oral exam

Muntlig eksamen med innlevert abstrakt.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic