spring
2025
PFF-3025 Norskdidaktikk - 10 stp
Type of course
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har nordisk som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Course content
I PFF-2025 (norskdidaktikkemnet 5. semester) er det fokus på baklengs planlegging, lesing, skriving, elevtekstanalyse og oppgavedesign, men også læreplan og faghistorie. Dette emnet i norskdidaktikk (PFF-3025) bygger videre på den norskdidaktiske kompetansen fra forrige norskdidaktikkemne, praksis og disiplinfag, og går djupere inn i andre sentrale sider ved norskfaget. Samla skal emnene i norskdidaktikk gi god innsikt og forståelse for kjerneelementene i skolefaget norsk og en god kompetanse på en rekke profesjonsrelevante områder.
I PFF-3025 er fokuset på teksthistorie og tekstkunnskap, språklig og kulturelt mangfold, sidemålsdidaktikk og litteraturdidaktikk - i tillegg til ulike læremidler og vurdering i norsk. Sentralt står også det å utvikle og vurdere blant annet litterær kompetanse og muntlig kompetanse i faget. Flere innfallsvinkler skal utforskes i arbeid med litteratur og språklig mangfold, og vi skal undersøke og teste ut hvordan digitale verktøy kan brukes til undervisning og vurdering i norskfaget.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om sentrale diskusjoner om norskfaget som kunnskapsfag, danningsfag og redskapsfag.
- avansert forståelse for hvordan valg av digitale og analoge tekster i norskundervisninga speiler fagets formål, tradisjon, eget faglig ståsted og fagets utvikling.
- god innsikt i hvordan vi i arbeidet med skjønnlitteratur kan skape engasjement og opplevelse av relevans for elever og hvordan vi kan legitimere skjønnlitteraturens plass i faget.
- kunnskap om muntlighet i faget og vurdering av muntlig kompetanse.
- kunnskap om norsk som andrespråk, læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk og for elever med kort botid i Norge.
- kunnskap om og innsikt i hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisning og vurdering i faget.
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og forholde seg kritisk til læremiddel og arbeidsformer i norsk i forhold til de ulike emnene i skolefaget og begrunne valg og vurderinger med utgangspunkt i teori, forskning, læreplaner i faget og eget fagsyn.
- gjøre bevisste og selvstendige tekstutvalg og argumentere for metodiske valg i arbeid med skjønnlitteratur i faget.
- ha opplæring i og vurdere elevenes lytte- og talekompetanse med og uten bruk av digitale verktøy.
- drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan kulturelle og historiske referanserammer påvirker arbeidet i og med norskfaget.
- diskutere og jobbe med sentrale problemstillinger knytta til posisjonen og funksjonen til nynorsk og bokmål i skolen og samfunnet.
- gjennomføre et selvstendig, avgrensa forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Kompetanse
Studenten kan:
- anvende digitale verktøy på en hensiktsmessig og god måte som kan bidra til å styrke elevenes læringsprosesser.
- lage undervisningsopplegg i norsk der arbeidsformer, arbeidsmateriale og vurdering henger sammen med avansert innsikt i grunnleggende fagforståelse og læringsprosesser i faget.
- vurdere og analysere elevers muntlige og skriftlige kompetanse i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassa tilbakemeldinger ved hjelp av ulike digitale verktøy.
- kan formidle selvstendig arbeid med relevante faglige problemstillinger og behersker norskfagets uttrykksformer.
Teaching methods
Omlag 40 timer undervisning i form av forelesninger og seminar med forberedte studentinnlegg.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Schedule
Examination
Examination: | Date: | Weighting: | Duration: | Grade scale: |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 8/10 | 30 Minutter | A–E, fail F | |
Oppgave | 30.05.2025 14:00 (Hand in) | 2/10 | A–E, fail F | |
Coursework requirements:To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements: |
||||
Tilstrekkelig deltakelse på undervisning | Approved – not approved | |||
Praksis 4.studieår | Approved – not approved | |||
Podcast eller læringsfilm | Approved – not approved |