spring 2025
PFF-3029 Engelskdidaktikk - 10 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning 8-13 som har engelsk som fag 1 eller 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatory prerequisites

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2029 Engelskdidaktikk

Course content

Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg både i engelskdidaktikk og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget engelsk. Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:

Tema:

  • Tekstutforming
  • Balansen mellom fokus på form og fokus på mening
  • Interkulturell kompetanse
  • Engelsk som verdensspråk
  • Grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • Informasjonskompetanse og engelskfaget
  • Vurdering i engelsk

Objective of the course

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • hvordan valg av tekster i engelskundervisningen speiler fagets tradisjon, formål og eget faglig ståsted
  • arbeid med forskjellige muntlige og skriftlige teksttyper og ulike teksttypers posisjon i faget og sentrale problemstillinger knyttet til dette
  • metodiske tilnærminger rettet mot form og struktur: metoder i grammatikkundervisningen, vokabular, og tekstoppbygging
  • utvikling av elevenes interkulturelle kompetanse
  • tilpasset opplæring i engelsk på ulike trinn
  • videreutvikling av grunnleggende ferdigheter i engelskundervisningen
  • formativ vurdering i engelskfaget
  • vurdering av elevers muntlige og skriftlige arbeider i engelskfaget
  • utvikling av informasjonskompetanse i engelskfaget

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
  • drøfte hvordan og hvorfor språk og tekster former og blir formet i ulike kulturelle fellesskap og hvordan interkulturelle referanserammer påvirker arbeidet i og med engelskfaget
  • vurdere elevers muntlige og skriftlige arbeider i faget og gi utviklingsfremmende og tilpassede tilbakemeldinger
  • kan reflektere over og tilpasse kommunikasjonsform til ulike elevgrupper
  • diskutere sentrale problemstillinger knyttet til engelsk som verdensspråk og se relevansen av dette i egen undervisningspraksis
  • diskutere sentrale problemstillinger rettet mot engelskfagets rolle i utviklingen av informasjonskompetanse og kan benytte seg av dette i egen profesjonsutøvelse

Language of instruction and examination

Undervisnings- og eksamensspråk er engelsk.

Teaching methods

Om lag 40 timer undervisning i form av forelesninger og seminar.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Schedule

Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Oppgave 27.05.2025 14:00 (Hand in) 1 Semester A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Vurdering av elevtekst Approved – not approved
Problemstilling til semesteroppgaven Approved – not approved
Oppmøte undervisning Approved – not approved
Praksis 4. studieår Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

  • Vurdering av elevtekst
  • Levert problemstilling og prosjektskisse til semesteroppgaven,
  • Obligatorisk deltakelse i 80% i undervisningen i emnet
  • bestått praksis 4. studieår

More info about the assignment

Semesteroppgave med utgangspunkt i selvvalgt problemstilling ca. 4500 ord. Problemstilling og metodikk skal godkjennes av faglærer innen fastsatt frist.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet. En semesteroppgave som ikke er bestått, kan leveres inn til ny vurdering i bearbeidet form.
  • Earlier years and semesters for this topic