autumn 2024
SSO-3116 Medforskning - 5 stp

Type of course

Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

For å bli tatt opp som enkeltemnestudent til emner tilhørende Master i velferdsendring er det krav om:

  • Fullført bachelorgrad eller 3-årig helse- eller sosialfaglig eller pedagogisk høgskoleutdanning innenfor for eksempel vernepleie, sosionom, ergoterapi, fysioterapi, lærer eller barnevernspedagog
  • Minimum to års relevant praksis

Med relevant praksis menes at søkeren har arbeidserfaring innen helse-, omsorgs- og velferdssektoren.

Søknad registreres i lokal søknadsweb. I søknadsweb velg "Enkeltemner". Deretter "Enkeltemner masternivå". Fra listen velger du "9371 Enkeltemner på masternivå". I merknadsfeltet under skriver du emnekoden til emne du ønsker å søke opptak til.


Course content

Emnet gir en innføring i hvordan planlegge og gjennomføre forskning sammen med de det gjelder. Sentrale begreper i emnet er: medforskning, inkluderende forskning, deltakende forskning, aksjonsforskning, practice led-, art based- og community based research.

Det rettes særlig fokus på myndiggjøring og medborgerskap. Sentralt i emnet står en pragmatisk gjennomgang av medforskningsprosessen med hensyn til etnisitet, kultur, funksjonsnedsettelse, kjønn og alder.

Studentene skal reflektere over dilemmaer og etiske utfordringer i medforskning sett i lys av kontekstuelle forhold, tidsaspektet og inkludering.


Objective of the course

Kunnskap

  • Har inngående kunnskap om ulike teorier og metoder innenfor medforskning
  • Kan anvende kunnskap om medforskning innenfor eget fagfelt

Ferdigheter

  • Kan analysere eksisterende teorier og metoder innenfor medforskning, og planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle slik forskning
  • Kan reflektere over og vurdere anvendelsesområder, muligheter og begrensninger ved medforskning som tilnærming innen både kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • Kan inkludere de det gjelder i forskning

Generell kompetanse

  • Kan bidra til nytekning og anvendelse av inkluderende forskningsstrategier i utviklingen av et demokratisk samfunn

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Forelesninger, dialogbasert samhandling, prosjektarbeid og seminarer. Deler av læringsaktivitetene vil foregå i klasserom og andre ved bruk av nettbaserte læringsplattformer. Aktivitetene vil både foregå individuelt og i gruppe.

Forventet undervisningsomfang er på ca 25 timer. Anbefalt tid til selvstudium er på ca 120 timer.

Undervisning og eksamener vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk. Det vil dessuten inngå engelskspråklig litteratur på pensum.

Emnet vil undervises i annethvert år. Det gis ikke mulighet for å avlegge eksamen i undervisningsfrie semestre.


Examination

Examination: Date: Duration: Grade scale:
Hjemmeeksamen 20.09.2024 09:00 (Hand out)
13.12.2024 14:00 (Hand in)
12 Uker A–E, fail F

Coursework requirements:

To take an examination, the student must have passed the following coursework requirements:

Deltakelse på seminar Approved – not approved
UiT Exams homepage

More info about the coursework requirements

Deltakelse på seminar som vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Re-sit examination

Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic