spring
2013
STV-3017 Ny offentlig styring og reformer i kommunal sektor - 10 stp
Admission requirements
Avlagt bachelorgrad hvor det inngår en fordypning på minimum 90 studiepoeng statsvitenskap eller tilsvarende (jfr. opptakskrav for masterprogrammet i statsvitenskap). Emnet er også åpent for studenter som oppfyller opptakskrav for masternivå innen andre samfunnsvitenskaplige fag.Course content
Ny offentlig styring, på engelsk kalt New Public Management, er en global reformbølge som de siste tretti år har fått stor utbredelse. New Public Management går i korte trekk ut på at tradisjonelle offentlige styringsprinsipper kan erstattes med/inspireres av modeller som er typiske for privat sektor. Kommunene har gjennomgått omlegginger i politiske og administrative strukturer og prosesser som kan sies å være knyttet til disse nye styringsideene.Emnet tar opp:
New Public Management som paradigmeskifte i offentlig styring - drivkrefter, kjennetegn og motsetningsforhold.
De mest typiske NPM-ideene: Mål- og resultatstyring, benchmarking, endring i institusjoners tilknytningsform og konkurranseutsetting.
Prosesser forbundet med og effekter av å innføre typiske NPM-løsninger generelt og i kommunene spesielt: på befolkningens rolle, på tjenestetilbudet, på politisk kontroll og lederrollen.
Reformer i kommunal sektor og hvordan disse kan sies å være influert av NPM-ideer
Resultatstyring og konkurranseutsetting i kommunene
Spenningsforholdet mellom politisk styring og effektivitet: NPM som avveining mellom demokrati og marked
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- dybdekunnskaper om New Public Management som teori/reformprogram, samt forventede og observerte konsekvenser av praktisk gjennomføring av reformprogrammet i kommunene
Ferdigheter:
- kunne arbeide selvstendig med problemløsning på grunnlag av faglige kunnskaper
- kunne strukturere og formulere komplekse faglige resonnementer
- kunne granske kritisk eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet
- kunne anvende sine faglige kunnskaper kritisk og reflektere over egen faglig praksis
Kompetanse:
- være i stand til å selvstendig kunne fortsette egen kompetanseutvikling
evne å kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet både med spesialister og til allmennheten og kunne delta i den offentlige debatten der den berører fagområdet
Assessment
Eksamen er todelt og består av:
- En hjemmeeksamen: Etter undervisningsperioden skriver studenten en hjemmeeksamen på inntil 2.000 ord over oppgitt tema. Skrivefristen er inntil en uke. Det er anledning for to studenter å skrive sammen. Oppgaven bør da være på inntil 3.000 ord.
- En 3 timers skoleeksamen.
Endelig karakter blir gitt på bakgrunn av en samlet vurdering av hjemmeeksamen og skoleeksamen. Karakterskala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F.
Recommended reading/syllabus
Klausen, Kurt Klaudi (2005): Fra Public Management over New PA til NPM ¿ en fortolkningsramme for reformer. I Tor Busch et al (red): Modernisering av offentlig sektor. Oslo, Universitetsforlaget (14 sider)
Pettersen, Per Arnt & Lawrence E. Rose (1997): Den norske kommunen: Hva har politikerne ønsket, og hva ønsker folket. I Harald Baldersheim, Jan Frithjof Bernt, Terje Kleven & Jørn Rattsø (red): Kommunalt selvstyre i velferdsstaten. Oslo, Tano-Aschehoug (33 sider)
Pollitt & Bouckaert 2004: Public Management Reform. Oxford, Oxford University Press (ca 200 sider)
Jacobsen, Dag Ingvar (2009): Perspektiver på kommune-Norge, Fagbokforlaget (kap 3: 40 s)
Johnsen, Åge (2007): Resultatstyring i offentlig sektor. Bergen, fagbokforlaget (ca. 300 sider)
Boston, J. m.fl (1996): "The ideas and Theories underpinning the new Zealand modell" Kap 2 i Boston , J. mfl. : Public management : The New Zealand Model. Auckland: Oxford University press "(25)
Hood C. (1995): "A public management for all seasons?" Public Administration, 69. 3-19 (16 s)
Johnsen, Åge, Ingun Sletnes & Signy Irene Vabo (2004) Konkurranseutsetting i kommunene. Oslo, Abstrakt forlag (kap. 1 + konklusjoner) (44 sider)
Jacobsen (manus under utarbeidelse): KommuneNorge (kap 3 ¿ Kommunen som tjenesteyter) (ca. 20 sider)
Jacobsen 2007/8: Fragmentering og integrasjon i norske kommuner ¿ politisk retrett eller vitalisering? Kommunal ekonomi och politikk, no 4/2007 (ca. 15 sider)
Offerdal, Audun & Hans-Erik Ringkjøb (2002): Den omorganiserte politikaren. I Oddbjørn Bukve & Audun Offerdal (red): Den nye kommunen. Oslo, Samlaget (15 sider)
Hagen et al (1999): Parlamentarisme eller formannskapsmodell? Oslo, NIBR-rapport nr. 3/99 (kap 13) (ca 20 sider)
Røvik, Kjell Arne 2007: Trender og translasjoner. Oslo, Universitetsforlaget (kap 5-7) (ca 60 sider)
Torsteinson, Harald (2006): Resultatenhetsmodellen i kommunal tjenesteproduksjon. Tromsø, Dr. Polit avhandling (kap 10) (ca 20 sider)
Jenssen, Synnøve (2001):¿Transforming Politics: Towards New or Lesser Roles for Democratic Institutions? in New Public Management. The transformation of ideas and practice, edited by T. Christensen and P. Lægreid. Ashgate (11 sider)
Jenssen, Synnøve (2002): ¿Fornyelse av offentlig sektor ¿ hvor blir det av borgerrollen? i Tidsskrift for Velferdsforskning, vol 5, nr 1 (10 sider)
Totalt antall sider: ca 800 sider
Error rendering component
- Contact persons
-
-
- Earlier years and semesters for this topic