autumn
2020
VID-6034 Grunnleggende ferdigheter med yrkesfaglig fokus, del 1 - 15 stp
Course content
Studiet orienteres rundt undervisnings- og læringsprosesser der integrering av grunnleggende ferdigheter inkluderes i læringsaktiviteten. Sentralt her er utviklingen av fagovergripende kompetanse og grunnleggende ferdigheter som redskaper for elevens læring og utvikling (NOU 2014:7 og NOU 2015:8). Fokus rettes på helhetstenkning der alle de fem grunnleggende ferdighetene ses i sammenheng med fag, danning og kunnskap om å lære. Studiet tar opp teoretiske, didaktiske og metodiske perspektiver direkte relatert til yrkesfaglærerens praktiske lærervirksomhet der sentrale temaer er:
- elevaktive arbeidsformer
- elevens utvikling i å lære å lære
- multimodale prosesser i - og på tvers av fag
- lese- og skrivestrategier
- grunnleggende ferdigheter som del av tilpasset opplæring
- fellesfag, yrkesretting og relevans (FYR)
- tverrfaglige læringsprosesser og arbeidsprosesser
- danning
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- om de fem grunnleggende ferdighetene (muntlige ferdigheter, å kunne skrive, å kunne lese, å kunne regne, digitale ferdigheter)
- om lese/skrive-strategier og læringsstrategier.
- om multimodale ressurser, i og på tvers av ulike fag
- om begrepslæring og sammenhengen mellom begrepslæring og lesestrategier
Studentene skal ha kunnskap om tenkningen bak innføringen av grunnleggende ferdigheter i LK06 og hvordan dette videreføres i fagfornyelsen.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg
- Der grunnleggende ferdigheter er en sentral og integrert del av opplæringen
- Som gjennom læringsaktiviteter stimulerer utviklingen av grunnleggende ferdigheter og bidrar til fagovergripende læringsprosesser i yrkesfagene.
- slik at perspektiver som kunnskaps- og identitetsbygging, dannelse og engasjement blir ivaretatt
Kompetanse:
Studenten skal kunne
- planlegge, gjennomføre og evaluere læreprosesser og utviklingsarbeid som integrerer de grunnleggende ferdighetene.
- reflektere over -og begrunne valg som bygger på prinsipper for grunnleggende ferdigheter.
- integrere grunnleggende ferdigheter i sin daglige ledelse av elevers læringsprosesser, der tilpasset opplæring, elevaktivitet, FYR og fagovergripende kompetanse er sentralt.
Teaching methods
2 samlinger av henholdsvis 2 og 1,5 dager.
Nettstøttet undervisning og arbeidskrav mellom samlingene.
På samlingene veksles det mellom forelesninger, drøftinger og arbeid i mindre grupper. Undervisningen vil være direkte relatert til studentenes egne praksiserfaringer og relevant teori.
Emnet evalueres to ganger, gjennom underveisevaluering og sluttevaluering. Underveisevaluering gjennomføres muntlig sammen med faglærer. Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.
Assessment
Arbeidskrav:
- Det kreves deltakelse på minst 80% av samlingene for å kunne gå opp til eksamen.
- Presentasjon til kolleger og ledelse ved skolen der studenten er ansatt
Eksamen:
- Én innlevering bestående av et faglig essay (2000-3000 ord) og en multimodal tekst (digital poster) basert på praksiserfaringer og presentasjonen ved skolen som studentene arbeider ved.
Eksamen leveres inn en uke etter siste studiesamling.
Eksamen blir bedømt med karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i det påfølgende semesteret.