spring 2021
VID-6134 Grunnleggende ferdigheter med yrkesfaglig fokus, del 2 - 15 stp

Application deadline

01. mars på http://udir.no/videreutdanning (for stipend og vikar-ordning)

ca. 15.mai på http://uit.no/evuweb for restplass-søkere.

Se https://uit.no/utdanning/videreutdanning/ilp for mer informasjon


Type of course

Videreutdanningsemne på lavere grad.

Admission requirements

Det kreves fullført Grunnleggende ferdigheter med yrkesfaglig fokus, del 1, samt fullført faglærerutdanning eller PPU-Yrkesfag.

Studenten må jobbe som yrkesfaglærer og være tilknyttet en skole gjennom hele utdanningsløpet.


Obligatory prerequisites

VID-6034 Grunnleggende ferdigheter med yrkesfaglig fokus, del 1

Course content

Studiet bygger videre på Grunnleggende ferdigheter med yrkesfaglig fokus, del 1, og har et overordnet fokus på elevens utvikling for å mestre et omskiftelig yrkes- og samfunnsliv. Det faglige innholdet skal legge til rette for at studentene utvikler kompetanser som setter de i stand til å integrere grunnleggende ferdigheter i sine faglige lærerpraksiser i læringsrommet. Videre settes søkelyset på hvordan yrkesfaglærere kan kombinere fagmessig innhold og aktiviteter med sosiale- og samfunnsmessige perspektiver i ledelsen av elevers læringsprosesser. Læreplanverket etter fagfornyelsen vil ha en sentral plass i studiet, der sentrale temaer er grunnleggende ferdigheter og/som:

  • elevens utvikling innen kreativ tenkning og utforskertrang
  • praktisk og teknisk anvendelse av digitale verktøy, digital dømmekraft og kritisk tenkning i en digital verden
  • tilpasset opplæring, vurdering og læringsstrategier
  • kjerneelementene i yrkesfagene 
  • grunnlag for å forstå sammenhenger mellom fag, gjennom tverrfaglige læringsprosesser, helhetstenkning, yrkesretting og relevans
  • integrert del i elevens utvikling av dybdelæring, refleksjonsevne og kritisk tenkning
  • grunnlag for lærerens operasjonalisering av rammeverk, intensjonsdokumenter og læreplaner  


Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • Identifisere intensjoner og betydninger de grunnleggende ferdighetene tillegges i læreplanverket (fagfornyelsen)
  • Ha kunnskap om digitale verktøy og ressurser, samt digital dømmekraft og kritisk tenkning i en digital verden.
  • Identifisere implikasjoner de grunnleggende ferdighetene har for elevens utvikling innen demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring.
  • Som kobler grunnleggende ferdigheter til elevenes helhetlige opplæringsløp.

Ferdigheter:

Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg

  • Der grunnleggende ferdigheter er en sentral og integrert del av elevenes sosiale og yrkes- og samfunnsmessige utvikling.  
  • Som integrerer grunnleggende ferdigheter i tilretteleggingen for elevenes dybdelæring og evne til å lære å lære
  • Som kombinerer relevante fag i helhetlige og tverrfaglige læringsprosesser der de grunnleggende ferdighetene integreres.

Kompetanse:

Studenten skal kunne integrere grunnleggende ferdigheter i undervisnings- og læringsprosesser og:  

  • Ta lederskap og initiere læringsaktiviteter og læringsprosesser som ivaretar relevansen i og mellom skolens og arbeidslivets krav. 
  • Inkludere kolleger og ledere slik at opplæringen planlegges og organiseres slik at elevens helhetlige læring og utvikling ivaretas.
  • Operasjonalisere og legitimere opplæringen i henhold til lovverkets og læreplanverkets krav og intensjoner.


Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

2 samlinger av henholdsvis 2 dager og 1,5 dag.  Nettstøttet undervisning mellom samlingene.

På samlingene veksles det mellom forelesninger, dialog, arbeid i mindre grupper og plenumspresentasjoner. Undervisningen vil være direkte relatert til studentenes praksiserfaringer, med utgangspunkt i deres egen praksis, og teori. 

 

Pensum skal være på ca. 750 sider.Pensumliste skal foreligge ved emnestart. 

Emnet evalueres to ganger, gjennom underveisevaluering og sluttevaluering.Underveisevaluering gjennomføres muntlig sammen med faglærer.Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig. 


Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Det kreves deltakelse på minst 80% av samlingene for å kunne gå opp til eksamen. 
  • Presentasjon til kolleger og ledelse ved skolen der studenten er ansatt.

Eksamen:

  • Én innlevering bestående av et faglig essay (2000-3000 ord) og en multimodal tekst (digital poster) basert på praksiserfaringer og presentasjonen ved skolen som studentene arbeider ved.

Eksamen blir bedømt med bestått/ikke bestått. 

Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i det påfølgende semesteret. 


  • Earlier years and semesters for this topic