spring
2024
PED-1006 Utdanning og samfunn: Inkluderings- og ekskluderingsprosesser - 10 stp
Course content
Emnet behandler sosialisering og oppdragelse i vekselvirkning med samfunnet, med et særlig fokus på inkluderings- og ekskluderingsprosesser.
Emnet gir kunnskap om faktorer i oppvekstmiljøet og samfunnet som skaper og opprettholder sosial ulikhet og sosiale problemer. og derigjennom tilbyr mennesker ulike muligheter i utdanning og arbeidsliv.
Med utgangspunkt i pedagogisk og sosiologisk teori oppøves forståelse og kunnskap om de samfunnsforholdene pedagogisk arbeid skal fungere i, samt bevissthet om egne holdninger. I studiet aktualiseres samfunnsmessige utfordringer med utgangspunkt i nyere forskning.
Objective of the course
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentrale sosiologiske teorier som bidrar til å forklare individers og gruppers posisjon og mulighetsrom i samfunnet.
- fellesskapets betydning for utvikling av selvbilde og identitet.
- inkluderings- og ekskluderingsprosesser, samt hvilken betydning dette har for individ, gruppe og samfunn
- forebyggende arbeid med atferdsproblematikk
- forebygging av ekskludering
Ferdigheter
Studenten kan:
- drøfte muntlig og skriftlig ulike sider ved felleskapets betydning for tilhørighet, sosial integrasjon, sosial ulikhet og sosial mobilitet
- reflektere rundt og drøfte ulike behov og interesser hos individer og grupper i utsatte sosiale eller pedagogiske situasjoner.
- finne frem til relevant teori og forskning på feltet.
Kompetanse
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn i fagområdet
- Kan ha begrunnede oppfatninger om arbeid innrettet mot å fremme inkludering og forebygge ekskludering
Schedule
Recommended reading/syllabus
Pensumliste for PED-1006 Utdanning og samfunn: Inkluderings- og ekskluderingsprosesser (VÅR 2024)More info about the coursework requirements
- Finne frem til og vurdere en fagfellevurdert forskningsartikkel med relevans og aktualitet for emnet. Vurderingen presenteres i et notat på 1-2 sider som leveres innen oppgitt frist. Artikkelen som velges skal ikke allerede være på pensumlisten.
- Skriftlig fremlegg over oppgitt emne - lengde 1.800-2.300 ord. Fremlegget leveres innen oppgitt frist.